torsdag 2 maj 2019

Torsdagen den 29 April

Dagbok: 
Satt upp manometrarna. Gjort två stycken nya smörjkoppar. Packat topplocken. Tvättat i maskinrummet. Reparerat och målat lossade inventarier till maskinisthytten.

Kommentar:
När man lägger upp båten på hösten brukar man lyfta topplocken på huvudmaskin och pensla in cylinderfodren med cylinderolja för att undvika rost under vintern. På våren måste man givetvis lägga tillbaka locken med goda packningar under.

Mäster är tydligen inte nöjd med smörjkopparna. Här nytillverkar han två stycken. En liten hantverksövning med mässingsplåt, -rör och en del lödning. Men den tidens maskinfolk var duktiga hantverkare.

Vädret:
Stort sett oförändrat väder.

Dagens händelser:
- I USA pressas senator McCarthy hårt i senatsförhör om konflikten med Armén. Arméns advokater visar till förfalskningar, lögner och obevisade anklagelser mot deras folk. Samt att McCarthy försökt driva igenom en officersfullmakt till en av hans män.

INFO MED FACIT I HAND: Joseph McCarthy var känd för att i åratal ha jagat "farliga kommunister" i statsförvaltningen. Något som gjorde honom minst sagt kontroversiell men också fruktad. Hans hårda regim skapade många fiender och det här senatsförhöret är alltså "början till slutet" för honom och för det som kallades "McCarthyism".

- Dagens tidning har en helsides annons där man beskriver förträffligheten hos Scania-Vabis lastbil "Regent". Den är nu försedd med Scanias nya raka 6-cyl motor och har därmed hela 150 hästkrafter.


3 kommentarer:

Unknown sa...

Hej Donkeyman!
Jag ställde en fråga i ett gammalt inlägg, men du kanske inte har sett det, så jag lägger in det här igen.

Jag har några frågor om chiefen och bemanningen. Du har kanske besvarat några redan och jag missat det, eller att de kommer senare, i så fall får du ursäkta mig.

Var chiefen ny för denna säsong? Du har skrivit att dagboken sträcker sig över flera år, men att 1954 var det första. Hur lätt kan det ha varit att komma till en ny båt, om inte ens en erfaren eldare var med från första dagen? För visst måste en massa detaljer skiljt sig mellan olika fartyg?

Du skrev att du inte vet vilka fler som började den 1 april, men troligen några däckare. Vad gjorde de i så fall (eftersom det inte skrivs att de hjälpte till i maskin)? Lackades däcken och vitmålades utsidan efter rostskrapning? Har det jobbet räckt i en dryg månad?

När kan kapten (eller någon styrman) börjat på båten? Om inte ännu, vem var arbetsledare på båten (i synnerhet om chiefen var ny för året)?

Hur görs arbetena med de ångbåtar som finns kvar idag i Stockholm? Är de vinteravställda på samma sätt, och måste det sitta maskinpersonal där nu i arbetsveckorna och se över saker och ting inför sommaren, eller skickar man iväg ångbåtarna på riktiga varv och så springer en massa personal där och gör jobbet fortare?

Vänliga hälsningar, och Tack för berättelsen
Ulf Broman

Donkeyman sa...

Jag har precis sett ditt förra inlägg och svarat. Har helt glömt av att checka kommentarsfältet men nu blir det bättring.

Unknown sa...

Tack!
Det har ju inte varit mycket kommentarer, så jag har full förståelse för att du missade min, som dessutom kom sent.
Ulf