fredag 17 maj 2019

Fredag den 14 Maj

Dagbok:
Kolat 200 hl. Fyllt vatten på batterierna. Diverse småjobb.

Kommentar:
Till att börja med måste man notera att kan man kola 200 hl och tidigare 30 hl så har det varit rimligen lite kol inne i boxarna. Sedan kräver detta en del kommentarer.

Ursprungligen kolade skärgårdsbåtarna från pråm. De var då utrustade med luckor för detta. Både utmed Strömkajen och Nybroviken låg man med styrbords sida till kaj. Detta betydde att när en pråm gick mellan två båtar behövde båtarna ha kolintaget längre akterut på styrbords sida och längre föröver på babords.

Blidösunds kolluckor finns kvar än i dag. På styrbords sida är det den stora dubbelluckan i mellandäcksgången just akter om ingången till maskinrummet. På babords sida går motsvarande lucka in i det nuvarande diskrummet.

Men Blidösund hade också ett kolintag direkt in i babords kolbox. Detta var i form av en utfällbar "tratt" som kunde fällas ut så man hällde kol direkt ned i boxen från pråmen. Detta extra kolintag svetsades sedermera igen.

När man kolade från pråm langades kolet upp i stora korgar - "baskar" som togs in genom kolluckorna och drogs fram till de runda luckorna ned i kolboxarna. År 1954 hade man ganska nyligen slutat med kolningen från pråm. Nu kom kolet på lastbil, säckarna bars ombord och störtades ned i boxarna. Medan eldaren "slejsade", det vill säga trimmade in kolet med hjälp av ett speciellt järnspett som används än i dag. När man kolade från bil bar man in kolsäckenpå ryggen och den första säcken lades tvärskepps på däck för om luckan. Den kallades "slagpåse". Kolbäraren hämtade säcken direkt från lastbilsflaket, bar den på ryggen och slängde ned den på "slagpåsen". Så tömde han den ned i boxen och bar ut tomsäcken. Medan eldaren "slejsade" in kolet i kolboxen. Det samlades ju i formen av en "sockertopp" och fyllde inte ut boxen av sig självt.

Kolbilen lastades vid gasverket i Värtan. Här fanns det silos med kol i olika krossningar. Med ett lastdäck i höjd med lastibilsflaket. "Kolbusarna" fyllde säck efter säck och lastade dem på lastbilsflaket. Detta lastades i två lag. Kolbilen körde utan lämmar. Man drog enbart ett tåg runt säckarna. Denna hantering slutade ungefär 1975. Men det levererades inte bara kol till ångbåtarna, man körde också ut hushållskol och koks.

När kolningen var färdig tog "kolbusarna", Mäster och eldaren en "kolbira", pustade ut och diskuterade dagens problem. Så sopade man av däck och spolade av både kaj, däck och båt. "Kolbiran" spenderades av rederiet enligt gammal tradition. På den tiden såg man det inte som problematiskt att ta en öl i pausen innan kolbilen kördes tillbaka till Värtan för att lasta upp nästa lass.

Den här fredagen kolar man 200 hl. Vilket innebär att kolbilen fick köra två vändor. Efter vad jag kan minnas var maximalt lass ungefär 120 hl. Donkeyman minns mycket väl bröderna Millberg som var 1970-talets enda kvarvarande "kolbusar" i Stockholm. Mot slutet av 70-talet ersattes de med en bil från Swecox. Då började man lasta kolet i bulk på bilen och köra ombord det med skottkärra i stället. Vilket naturligtvis var mycket bekvämare.

Ångbåtarna körde med krossningen 40-70. Vilket betyder att styckena nominellt låg mellan 40 och 70 millimeter. Men i början av 70-talet blev kolet riktigt dåligt. Då kom vi underfund med att grovkol, dvs 70-110 kom från ett helt annat parti och var mycket bättre. Dessutom var det billigare så vi gick över till grovkol och tog jobbet med att krossa de större styckena med slägga. Men det är inte något tvivel om att 40-70 var den idealiska krossningen.

Sena vårturlistan:
Denna dag lade man också ut tidtabellerna för senvåren. Detta är trafiken mot Blidöområdet:

Anna
Fortsatte med samma turer som hela vintern/våren mellan Furusund och Almvik. Med turer i anslutning till buss till/från Norrtelje och tåg till/från Stockholm.

Vardagar: Från Almvik 0630, Från Furusund 1025
Dessutom Onsdag och Lördag: Från Almvik 1600. Från Furusund 1735
Söndagar : Från Almvik 1615. Från Furusund 1735

Samt till Slipen:
Onsdag och Lördag: 0920 med retur 0950

Stockholmsbåtarna
"Skärgårdsbuss" Stockholm- Hemmarö- Högmarsö ut Lördag 1405. In Söndag 1820

"Storskär" Fredagar 1300 Stockholm- Blidösundet- Slipen- Stockholm
"Storskär" Lördagar 1405 Stockholm- Norrleden- Arholma-Simpnäs
"Storskär" Söndagar 1600 Simpnäs- Arholma- Norrleden- Stockholm

"Blidösund" Stockholm- Blidösundet- Söderöra
Utresa Onsdag 1300, Lördag 1345
Inresa Torsdag 0615, Söndag 1700

Blidö-Expressen "Kung Agne" Stockholm- Blidösundet- Furusund
Utresa Fredag 1530, Lördag 0930, 1530, Söndag 0830
Inresa Lördag 0615, 1145, 1830, söndag 1815, Måndag 0615

En intressant iakttagelse är att godsturen som har gått hela vintern Onsdag ut och Torsdag in med W-bolagets "Saxaren" nu tas över av "Blidösund" som också tar helgturen Lördag ut och Söndag in till Stockholm. Vardagarnas huvudförbindelse för resande är Anna över Furusund - Norrtälje.

Här är annonserna för Blidö-Expressen och Blidösund



Dagens händelser:
Det skrivs att flera ölcaféer numera också har kvinnliga gäster. Man har till och med byggt damtoaletter. Men nu är många cafévärdar är kritiska till det nya förslaget om öppettider. Det föreslås att vanlig pilsner skall kunna serveras från klockan 07 men i dag serverar man från 05 och ser inte något problem med det. Serveringstiderna på Ölcaféerna samt vad de fick servera för alkoholvaror blev sedan en tvistefråga in mot slutet av 1970-talet, eller egentligen ända till dess "Storebror" hade lyckats slå ihjäl de traditionella Ölcaféer som fanns i hela landet och ersätta dem med dagens Barer, Pubar, Krogar och Pizzerior.

Ännu en liten kommentar till artikeln - många ansåg att det bara var "dåliga" kvinnor som gick på Ölcafé. Kanske det ryktet också hjälpte till att ersätta dem med "flongare" ställen.




Behöver ni en skjorta till våren



Eller en vårhatt



Donkeyman har tidigare nämnt ryttarspelen på Stadion. Här är ett mer utförligt program




Inga kommentarer: