Dagbok:
Provat värmeledningarna. Ett element i aktersalongen sönderfruset och skall lagas vid varvet. Lagat ett fruset värmeledningsrör. Satt fast en del värmeledningsskydd. Lagat skorstensstegen. Tagit ned en del oljekärl och diverse inventarier från däck. Diverse rengöring. Fernissat i maskinisthytten.
Kommentar:
Donkeyman har tidigare berättat en del om ångvärmesystemet. Skälet till att det behövs skydd framför rör och element på känsliga platser är att det behövs högre temperatur i ett värmesystem där elementen har högre temperatur jämfört med ett vanligt vattenbaserat system. Ångan håller av naturliga skäl över 100 grader (annars är det inte ånga). Har man upp mot två kilos tryck är temperaturen upp mot 150 grader. Fördelen blir å andra sidan att elementen kan ha mycket mindre yta för att få samma värmeeffekt. Dessa är ofta konstnärligt utformade i mässing eller i form av trälådor med galler för att släppa ut värmen.
Här tvingas Donkeyman att kritisera sina gamla kollegor. Det är alldeles för mycket som har frusit sönder under vintern och som måste repareras våren 1954. Vi kan inte skylla på 1954 års maskinist för han är ju ny ombord, men han är sannolikt irriterad. Man har uppenbarligen slarvat vid vinteruppläggningen 1953. Donkeyman har personligen kallupplagt ångbåtar vid många tillfällen och kan med gott samvete påstå att antalet sönderfrusna detaljer totalt sett varit close to "nada-zero". Men en framgångsrik vinteruppläggning tar tid och man måste vara noggrann. Vart enda rör och var enda detalj måste dräneras.
Så kan man notera att nu jobbas det även på Söndagen. Det börjar bli bråttom och man måste hinna få allt färdigt till premiärturen. Antagligen är däck i full sving med att vaska och måla. Kanske man har anlitat ett gäng med ambulerande "ångbåtsmålare" (sådant fanns förr i tiden). Men med den kännedom Donkeyman har om andan i det gamla Blidöbolaget tvivlar han på det. Sannolikt är det besättningen som gör allt arbete.
Maskin har haft en hel del ting stående på däck men nu rensar man bort allt för att ge plats för uppsnyggning och då kan det inte stå en massa ting framme. Mäster själv lägger sista handen vid uppsnyggning av maskinisthytten.
Vi kan anta att eldaren har gjort en liknande operation i sin bostad även om det inte noterats i dagboken. På den här tiden hade Mäster förliga hytten på Babords sida under däck i aktern. Eldarna bodde i det som senare blev maskinisthytt på babords sida på däck.
Vädret:
Lite vind, uppehållsväder, runt 15 plus
Dagens händelser:
Tidningarna denna söndag hade mycket text om Dien Bien Phu. Och man tillrättalade en del av det jag skrev i går och dagen förut. Detta är en ordagrann utskrift av general de Castries sista samtal med Hanoi.
Så visade det sig att det var ytterligare ett av de yttre forten som höll stånd. Det föll inte förrän ett halvt dygn efter det centrala fortet. Denna skildring publicerades också på Söndagen.
Men Söndagstidningarna innehöll vid denna tid på året mängder med reseannonser. Hade denna varit införd år 2019 i stället skulle jag definitivt varit spekulant på en resa.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar