torsdag 16 maj 2019

Torsdagen den 13 Maj

Dagbok: 
Provat belysningen och ringledningarna. Målat skorstenen andra gången.
MATHÅLLNING BÖRJAR.

Kommentar:
Mäster har skrivit "Mathållning börjar" med röd skrift. Samt strukit under texten. Fram till i dag har gubbarna fått kontant matersättning från rederiet men i dag dras denna alltså in eftersom från och med nu håller rederiet med full kost. Det vill säga frukost, lunch och middag samt kaffe och eventuella mellanmål.

Det betyder i praktiken att restaurationen har kommit i fullt arbete. På den här tiden var restaurangen ombord inte samma insustri som i dag. Den drevs i betydligt mindre skala. Restaurationen var utlagd på entrepenad till en restauratris som var självständigt näringsdrivande. Ofta var det kaptenens hustru. Arrendet bestod ofta enbart i att hon höll kosthåll till besättningen. Restauratrisen höll med sin egen utrustning, det vill säga porslin, glas, kastruller och allt sådant.

Passagerarna kunde välja mellan två serveringsställen. Det var matsalen och försalongen. Systemet med flera klasser ombord var sedan länge avskaffat. Men det var dyrare att äta i den finare matsalen jämfört med den enklare försalongen. Skulle man bara ha en pilsner och en macka var det försalongen som gällde. Det är också här som ringledningarna kommer in i bilden. Vid varje bord i matsalen fanns en ringledningsknapp som ledde till en nummerlåda inne i pentryt. Det sade rrring och så fälldes ett nummer fram som visade vilket bord som önskade kontakt.

Men det fanns också ringknappar runt om i båten. När det ringde från någon plats ute i båten gick servitrisen ut och tog beställning. Samt serverade det beställda i en korg. Denna servering sköttes vanligen av den så kallade "akterstäderskan". Hon var till hälften anställd av rederiet och till hälften av restauratrisen. Med arbetsuppgift att sköta däcksservering och annat nödvändigt arbete i restaurationen. Samt att städa de inre utrymmen som inte kunde spolas med slang, dvs salongerna men också damtoaletten samt kaptens-, styrmans- och maskinisthytten. När jag jobbade på "Waxholm" på -60-talet hade man fortfarande akterstäderska men denna rationaliserades bort något av de sista åren av det decenniet.

Denna dag skedde ytterligare något viktigt som inte omnämns i maskindagboken. Men Donkeyman har kopia av detta dokument. Kapten gick till sjömanshuset och mönstrade besättningen. Det vill säga han gick till kontoret på Katarinavägen och mönstringsförrättaren kontrollerade behörigheterna och upprättade en mönstringsrulla. Men - man mönstrade enbart den ordinarie besättningen, eventuella vikarier eller annat extra folk sattes aldrig upp på rullan. Inte heller restaurationspersonalen, vilket gör att vi inte vet namnen på den delen av besättningen.


Nu kan vi konstatera att ordinarie besättning bestod av:

Kapten - Herbert Österman, född 1907, Blidö
Styrman - Valter Wijkander, född 1900, Högalid (men Blidöbo som tillfälligt bodde i Stockholm)
Maskinist - Karl Gunnar Jansson, född 1990, Bromma
Matros - Helge Napoleon Mattson, född 1925, Blidö
Matros - Per Anders Mattson, född 1934, Blidö
Matros - Per Erik Ekström, född 1931, Tyresö
Eldare - Thor Allan Gustavsson, född 1921, Åkers Styckebruk

Donkeyman återkommer med mer information om kapten och styrman senare. Däremot vet han fint lite om matroserna. De bägge Mattson känner han sedan gammalt igen till namnet men Ekström vet han inte något om.

Ansvarig redare var P Rosenberg, Valhallavägen 50 i Stockholm men företaget var skrivet på Blidö som också var fartygets registrerade hemort.

Vi kan också se att
Herbert Österman hade ett styrmansbrev utfärdat 1930 - Fullt behörig
Valter Wijkander hade ett skepparbrev utfärdat 1921 - Bristmönstrad
Karl Gunnar Jansson hade ett maskinistbrev utfärdat 1921 - Fullt behörig

På den tiden kunde - efter medgivande från mönstringsförrättaren - en icke fullt behörig person bristmönstras. Det vill säga: "Anställas till dess behörig kan anskaffas". Det systemet upphörde runt 1980. Att styrman eller kapten var bristmönstrad var ganska vanligt - för att inte säga normalt - på den tiden. Men bägge kunde inte vara det, en av de två måste vara behörig.

Restaurationen mönstrade inte men bestod normalt av:
Kokerska, Matsalsservitris, Försalongsservitris och Akterstäderska. En av dessa var Restauratris och drev det hela på entrepenad från rederiet. Så kompletterade man nog med en eller ett par till vid toppbelastning.

Vädret:
Frisk vind, Molnigt, Uppehåll, Kyligt - under 10

Dagens händelser:
- Cometutredningen fortsätter. Churchill försöker forcera den då detta har stor betydelse för Brittisk industri. Dykare har hämtat upp ungefär 85% av det senaste planet som störtade utanför Elba. I England har man tillverkat en träram som motsvarar flygplanet och så har man identifierat och monterat upp de delar man funnit för undersökningen. Vidare finner man märkliga skador på kläderna de omkomna burit. För att förstå hur dessa uppkommit kastar man ut påklädda dockor från reaplan med samma höjd och fart. Detta betyder mycket för industrin. Finner man inte snabbt en förklaring till haverierna kommer USA att inhämta det försprång som UK har på området. Just nu finns 65 maskiner i beställning och allt arbete är inställt.

- Studentexamen denna dag avlades vid Södra Latin, Södermalms Flickläroverk och Norrmalms Flickläroverk. Var dag är det nya läroverk som är uppe till examen.

- Telefontjänstemannaförbundet ser för sig stora friställningar av kvinnlig personal tack vare automatisering. Det fackliga problemet är om växeltelefonisterna skall samordnas med vanlig kontorspersonal eller inte.

- Gustav Erikssons "Pommern" har efter lång upprustning förtöjts som museifartyg i Mariehamn.

Har ni lust på en tur "over there". Här är ett alternativ till Svenska Amerikalinjen.


Eller har ni lust på en resa med denna:



Det går bra för Svensk Sjöfart. Götaverken utvidgar med Skandinaviens största flytdocka.


Inga kommentarer: