onsdag 15 maj 2019

Onsdagen den 12 Maj

Dagbok: 
Gått runt och avgått från varvet på eftermiddagen. Provkört maskin i full fart. Justerat kompassen och gått till Strandvägen. Gjort några små justeringar på huvudmaskin. Gångtid 1,5 tim

Kommentar:
Trots att det inte står i maskindagboken vet vi vart färden har gått. Man har kört ut till Lilla Värtan där det fanns en kompassjusteringsbana. Det vill säga här finns uppmätta ett antal enslinjer där bäringen är kontrollerad. Så har man lagt fartyget i en cirkel med styrbordsgir och en till med babordsgir. Allt medan man har kontrollerat kompassen mot enslinjerna. Ombord har man haft en kompassjusterare från sjöfartsverkets kompass- och lanternstation på Skeppsholmen. Denne har med ledning av de noterade värdena bestämt om kompassen behöver justeras genom att sätta upp permanenta magneter. Sedan har man producerat en kurva som visar kompassens missvisning vid olika kurser.

Återfärden till Strandvägen har antagligen gått med full forcering för att testa maskin.

Magnetkompassen var på den tiden det enda hjälpmedel man hade för att navigera i dålig sikt. Man var mycket noga med kompassen. På sjöbefälsskola var kompasslära ett av de stora blocken i pensum i ämnet navigation.

Så vet vi med säkerhet att de första resorna körde man "kursboken" för både utresa och inresa. Det vill säga att man körde med noggrann styrning efter kompass med konstant varvtal medan man klockade var sträcka med stoppur. "Kursboken" angav kurs och tid mellan var girpunkt och den måste kontrolleras så inte kompassen ändrat sig. Normalt sett dubbelcheckades detta en gång per vecka eller så. Det gjordes fortfarande under min tid på "Waxholm" och "Blidösund" av ordinarie kaptenerna Folke Andersson resp Svante Geggen. Jag finstyrde många gånger på Waxholm när Folke stod med stoppuret i handen, gav rororder och maskin körde exakt 124 r/m.

Vädret:
Frisk vind, molnigt, uppehåll, kylig natt och svalare dag.

Dagens händelser:
- Efter Dien Bien Phu är det hårda debatter i Nationalförsamlingen. Man ser för sig att hela den Franska Unionen skall brytas sönder. I hela Indokina känner man nu fruktan för fortsättningen. Men både i Marocko och Tunisien organiseras frihetsrörelser sedan en tid tillbaka och i Algeriet råder fullt krig sedan många år.

Men motsättningarna är inte begränsade till inom Frankrike. I Geneve råder också stora problem inför att Genevekonferensen skall börja debattera Vietnam.

Kommentar: Det Franska kolonialväldet hade en annan organisation än till exempel det Engelska. De Franska kolonierna beskrevs inte som kolonier utan som "territorier bortom havet". Det vill säga det var fullvärdiga delar av Frankrike, medborgarna hade Franska pass och sände representanter till nationalförsamlingen. Ett system som faktiskt lever kvar med den effekten att det finns några mindre territorier i Västindien som är fullvärdiga delar av EU eftersom de är delar av Frankrike.

Se nedan - "air bnb" var inte påtänkt den gången. Men tanken på en sorts delningsekonomi var levande redan då:


Datorn var inte heller uppfunnen men en toppmodern Halda var till god hjälp vid skrivarbete.




Och damstrumpor var en stor artikel. Med många konkurrerande märken. Självfallet var alla varumärken det bästa. Donkeyman minns mycket väl när han började som droskchaffis i Stockholm år 1971. Några par damstrumpor i handskfacket att sälja i händelse "det gick en maska" var god butik. Liksom ett par slipsar om den manlige passageraren inte var utrustad för att komma in på krogen.


Inga kommentarer: