Dagbok:
Gjort ren samt packat om och gjort klar styrmaskinen. Börjat göra en ny smörjkopp till cirkulationspumpen. Fortsatt måla delar till maskinisthytten. Färdig med att fylla pannan.
Kommentar:
Styrmaskin sitter uppe på bryggan. Blidösund har en ångstyrmaskin av klassisk modell som döljer sig under den stora plåtlådan på förkant av bryggan. Ett typiskt godvädersjobb att skruva på den.
Kraften till styrningen till rodret sker genom ett system av kedjor, brytskivor och stänger där kraften slutligen överförs till den så kallade kvadranten som sitter längst akterut på övre däck.
Blidösund hade (liksom till exempel Norrskär och Waxholm) ångstyrmaskin redan från början. Vilket var att beteckna som lyxutrustning. De allra flesta ångbåtarna var handstyrda. Sådana båtar som till exempel Storskär, Waxholm I och II, Östanåbåtarna med flera styrdes för hand de första 40 åren av sin levnad. Så som Mariefred gör än i dag. Men någon gång strax efter kriget installerades hydrauliska styrmaskiner av Hammarbyverkens fabrikat i de båtarna.
Cirkulationspumpen som sitter i Blidösund i dag är inte den samma som satt där år 1954. Donkeyman bytte ut pumpen runt 1980. Orsaken var att den ursprungliga var så liten att den måste köras med alldeles för högt varvtal. Vilket i sin tur orsakade stort slitage och mängder av renoveringar. Bland diverse skrot ute på Djurgårdsvarvet fann vi en bättre dimensionerad pump som bytte ägare i utbyte mot några flaskor brännvin. Så renoverade vi den pumpen som gick att köra med "anständigt" varvtal.
Men Donkeyman minns den smörjkopp som satt på ursprungspumpen. Denna var med stor sannolikhet den som Mäster tillverkade år 1954. Med si så där 10 utgående smörjrör till olika smörjpunkter var den ett exempel på gott hantverk. Som vi dess värre inte hade förnuft att bevara när den gamla pumpen togs väck.
För övrigt står den lilla liggande ångmaskin som drev den gamla cirkulationspumpen inne i Donkeymans vardagsrum här i Tromsø. I samband med hans 50-årsdag återkom den som present från den som tagit vara på pumpen. Men den är i behov av upputsning. Dess värre.
Jag antar att man har använt det på den tiden vanliga sättet att fylla pannan. Man öppnar bottenblåset och så fyller den sig till stor del med självtryck. Så tar man en slang från vattenposten på kajen och fyller det som fattas. Liggande i Nybroviken ansåg man säkert inte salt som något problem. Speciellt inte som man kört i 45 år med strålkondensor (blandningskondensor).
Vädret:
Valborgsmässoafton bjuder på måttlig vind, mulet och regn. Kyligt med bara några få plusgrader.
Båtförbindelserna i helgen:
Ser ni tillbaka till Tisdagen den 20 April så finns vårturlistan till Blidöområdet annonserad. Denna följer man över helgen så att Valborgsmässoafton går det Lördagsturer och 1.Maj Söndagsturer.
I tillägg kör man följande extraturer:
Valborg Stockholm- Blidösundet- Norrsund- Svartlöga Östan 1300
1. Maj Stockholm- Norrleden- Norrsund- Gräskö Storskär 0815
Med båtbyte i Wettersö till Blidösundet- Svartlöga Östan
2. Maj Gräskö- Blidösundet- Stockholm Storskär 1530
Svartlöga- Köpmanholm- Norrleden- Stockholm Östan 1500
Samtidigt börjar Blidö-Expressen sina turer för året med "Kung Agne"
De kör Stockholm- Blidösundet- Furusund
Valborg 1530 ut
1. Maj 0830 ut 1815 in
2. Maj 0830 ut 1815 in
3. Maj 0615 in
I fortsättningen blir turerna med Kung Agne
Fredagar 1530 ut
Lördag 0830 ut 1815 in
Söndag 0830 ut 1815 in
Måndag 0615 in
Dagens Händelser:
- Det rapporteras stela fronter på Genevekonferensen. Parterna har helt motstridiga positioner när det gäller Koreafrågan.
- De senaste dagarna har det varit relativt lugnt vid Dien Bien Phu. Man har kunnat återuppta fallskärmsfällning, nu kommer det ungefär 100 man och 150 ton förråd dagligen. Men det är problematiskt genom att vädret är dåligt och Vietminh står så nära.
12.000 Fransmän försvarar sig mot 50.000 Vietminh. En utbrytning förklaras vara helt omöjlig, enda möjligheten till framgång är om Fransmännen klarar att hålla ställningarna.
- Denna dag var det många sidor med annonser för hotell och pensionat runt hela landet
- Denna dag var det också flera sidor med annonser för olika Valborgsarrangemang. Det fanns till och med bussturer där man cirkulerade mellan festplatserna för att kunna beskåde valborgseldar och sångkörer.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar