måndag 6 maj 2019

Måndagen den 3 Maj

Dagbok: 
Satt upp kondensorrören. Börjat laga och sätta upp smörjrören på huvudmaskin. Tvättat i maskinrummet. Målat i maskinisthytten. Bogsering till Djurgårdsvarvet.

Kommentar:
År 1954 var det i huvudsak fyra varv i Stockholm som assisterade skärgårdsflottan. Det var Djurgårdsvarvet, Hammarbyverken, Ekensberg och Mälarvarvet. I dag finns bara Mälarvarvet kvar av dessa. Men det fanns fler skeppsvarv i Stockholm. Marinen hade sin huvudbas vid Skeppsholmen men man hade sina varv dels mitt emot på Djurgårdssidan samt på Beckholmen. De drev också en färjeförbindelse mellan de här tre aktiviteterna. Sedan fanns Finnboda varv som i huvudsak riktade sig mot den lite större sjöfarten. Det kan också nämnas att Mälarvarvet i hvudsak skötte om hamnens och stadens behov av tunga reparationer.

Djurgårdsvarvet var i huvudsak bas för hela SÅA-flottan men också hovleverantör till Blidösundsbolaget. Waxholmsbolaget anlitade i huvudsak Hammarbyverken medan Mälarflottan i stor utsträckning gick till Ekensberg.

Längre tillbaka fanns ytterligare två stora skeppsvarv på Söder, nämligen Södra Varvet och Bergsunds varv. Men de var nedlagda sedan länge år 1954.

Den som har mer detaljerad kunskap om båtarna kunde ganska enkelt identifiera var de var byggda. Varje varv satte nämligen sin "signatur" på bygget. Inredningsdetaljer, maskiner etc är ganska lika på fartyg byggda vid ett visst varv. Men fram till modern tid har många av de här smådetaljerna "rensats bort" från de kvarvarande båtarna. Men huvudmaskinerna är de samma som tidigare.

Så hade till exempel Mariefred, Östanå I och II, Waxholm I och II i stort sett lika maskinanläggning och uppbyggnad. Liksom Express II, Norrskär, Blidösund och Kanholmen hade i grunden samma maskinanläggningar. Fast med olika storlekar. Sådana ting som möbler, lister, dörrar, spegling, takkonstruktion etc. var i princip lika för alla fartyg byggda vid samma varv. Men detta gäller i stort sett än i dag vid nybyggen: "Enligt varvets standard" är en standardskrivning i byggkontrakt.

Vädret:
Mulet men uppklarnande och framför allt - varmare. 10 grader väntas.

Dagens händelser:
I grunden inte några stora ting inrikes men ett par intressanta utrikesnyheter.

- Storoffensiv mot Dien Bien Phu. Våldsamma strider rapporteras. Fästningens slutna del håller ännu stånd men alla de fristående forten så när som på ett har fallit. Och detta är isolerat. General Giap har uppenbarligen satt in sin offensiv för att sammanfalla med att Genevekonferensen skall börja diskutera Vietnam.

Dessutom har vägen mellan Hanoi och hamnstaden Haiphong nu avskurits. Men man har räddat den viktigaste bron. En lastbil fylld med sprängämnen fick "motorstopp" mitt på bron, föraren flydde men några Franska soldater rusade fram till bilen och fick den bort från bron och upp på land. Dess värre hann de inte lämna bilen innan den exploderade.

De stora Västmakterna och Sovjetunionen har nu kommit överens om att bjuda in Vietminh som en part i förhandlingarna i Geneve.

- Senator McCarthy är hårt pressad i senatsförhören. Det är bara procedurfrågor som bromsar anklagelserna mot honom. Men pressen gottar sig och konstaterar att McCarthyismen har förstört tusentals människors liv. Detta sedan de utan att kunna försvara sig har anklagats för att vara illojala och kommunister. Troligen blir han inte omvald i höstens val.


Inga kommentarer: