torsdag 30 maj 2019

Torsdagen den 27 Maj, Kristi Himmelsfärdsdag

Dagbok:
Avg S-öra kl 16,45. Ank Sthlm kl 21,30
Gångtid 4 tim 45 m. Rundgång 15 m.

Kommentar:
Eftersom det är helgdag gör man en tidtabellsändring och går in till Stockholm på kvällen. Normalt skulle man ha gått på morgonen. Så besättningen har fått sovmorgon ute på Söderöra.

Så kan man ju undra hur många resande det var en sådan här dag. Det var nog inte så många som kunde smita ifrån och ta båten ut till stugan på en Onsdag kl 13 och tillbaka på Torsdag kväll. Den snabba resan talar också sitt språk. Hade detta varit år 2019 kan vi nog anta att det varit "tung" båt ut på Onsdagen och så hade folk tagit fritt på Fredagen och stannat på landet till Söndag. Men det var inte möjligt för "folk flest" att ta ledigt på så kallade "klämdagar" på den tiden.

Vädret:
Vackert väder, ca 20 grader

Dagens händelser:
Kristi Himmelsfärds dag var "tidningsfri" dag år 1954 så jag går vidare med lite mer info om besättningen.

Blidösunds besättning: 
Jag har tidigare presenterat maskinchefen, "Mäster" som han kallades på den tiden. Karl Gunnar Jansson. Se den 4.April så får ni veta mer. Vidare har jag presenterat eldaren Tor Allan Gustavsson. Se den 21.April.

Inför säsongen 1954 fick fartyget både ny Kapten, Styrman och Maskinchef.

Kapten kan nog betecknas som "Nygammal". Han hade varit styrman ombord helt sedan krigets dagar. Herbert Österman var född 1907 i Oxhalsö på Blidö. Således en 47 års man detta år 1954 som vi skildrar. Då hade Herbert varit styrman ombord i ett antal år. Han ersätter kapten Paul Österman som hade minst 20 säsonger som kapten och innan dess som styrman. Vi får anta att Paul Österman nu gick i pension. Antagligen var Herbert Österman styrman ombord vid det tragiska haveriet på senhösten 1949. En händelse som jag skall återkomma till längre fram på sommaren.

Herbert Österman fick bara två säsonger som kapten 1954-1955. Sedan avlöstes han av Hagström (minns inte förnamn) som förde fartyget till "the bitter end" 1960.

Herbert Österman dog år 1988 på Blidö (Källviken)

Styrman ombord var Walter Wijkander. Även han var en veteran ombord. Som denna säsong mönstrade upp från matros till styrman som ersättare för Herbert Österman när denne gick upp till att vara kapten. Wijkander stannade som styrman ända fram till slutet år 1960. Detta år 1954 var han alltså 54 år gammal.

Walter Wijkander var född år 1900 i Blidögård. Gick tidigt till sjöss i skonerten Lenita hemmahörande i Blidö. Med tiden hamnade han på Blidösund där han som sagt fortsatte fram till slutet. Jag vill minnas att någon sade att hans familj härstammade från Vagnsunda men det är inte helt säkert.

Walter Wijkander dog år 1976 i Österbåts på Blidö. Med titeln "hemmansägare".

En intressant notering är att Wijkander år 1954 var folkbokförd i Högalid, Stockholm. Han har alltså uppenbarligen bott i Stockholm en period under sin levnad.

Ser vi till behörigheterna har Herbert Österman tagit styrmanssexamen och tagit ut ett styrmansbrev. Walter Wijkander hade en skepparexamen och skepparbrev. Men det räckte inte för att vara styrman. Alltså var han bristmönstrad. Vilket i klartext uttalas: "Till dess behövrig kan anskaffas med ömsesidig uppsägning och övriga villkor enligt gällande kollektivavtal"

På den här tiden fanns det en hel flora av behörigheter. De flesta inom "den mindre sjöfarten" hade Skepparbrev/ Fartygsmekaniker men detta räckte inte för Blidösund. Nästa steg var motsvarande certifikat av 1:a klass. Detta var tillräckligt att vara styrman på skärgårdsbåtarna men fullt tillräckligt för maskinistjobbet. Så fanns det en hel flora av andra behörigheter. Till exempel Kustskeppare, Nordsjöskeppare och diverse annat.

Men Österman hade alltså gått in på Sjöbefälsskolan och läst till styrman och hämtat ut sitt styrmansbrev år 1930. Vilket var nog för en skärgårdsbåt. Högsta steget på skalan var Sjökapten/ Sjöingenjör. Men  detta var examina som endast behövdes i "den stora sjöfarten".

Donkeyman tog sin Sjöingenjörsexamen år 1975 och den gången gällde de gamla reglerna, då var det ungefär 1/3 av de som tog Styrman/ Maskintekniker som läste vidare till Sjökapten/ Sjöingenjör. År 1971 seglade Donkeyman som bristmönstrad maskinchef på Blidösund med ett Fartygsmekanikerbrev (så kallad "spakryckare)  som dokument. Han hade också Fartygsmekanikerexamen av 1:a klass men inte brevet. Efter säsongen -72 började Donkeyman på Sjöbefälsskolan och läste in Maskinteknikern och fortsatte med en gång på Sjöingenjören.

Hela den här behörighetsordningen ändrades när STCW-1978 trädde i kraft. Det innebar att bristmönstringen försvann samt att behörigheterna "devalverades", dvs höjdes. Från då behövdes Styrmansbrev/ Maskinteknikerbrev ombord i sådana båtar som Blidösund.

Matroser var:
Helge Napoleon Mattson, född 12/7 1925, Blidö
Per Anders Mattson, född 6/9 1934, Blidö
Per Erik Ekström, född 16/8 1931, Tyresö

Jag vet i stort sett inte något om dessa.herrar. Men drar mig till minnes att jag hörde talas om de bägge Mattsönerna i gamla tider. Hade detta skrivits för 40 år sedan hade det inte varit något som helst problem att finna ut mer om besättningen. Men de som visste den gången är inte bland oss längre.

För övrigt har jag träffat både Herbert Österman och Walter Wijkander men även det inträffade för över 40 år sedan så jag minns inte något av detta.

Inga kommentarer: