Avg. Sthlm kl. 1345. Väl S-öra kl. 1900
Gångtid 5 tim 15m. Rundgång 15m
Kommentar:
Så startade alltså seglationen efter 1 1/2 månads utrustning. Avgångstiden 1345 från Stockholm på en Lördag är typisk för den tiden. Lördagen var arbets- och skoldag men man slutade efter lunch. De flesta kunde gå ifrån senast 13 på Lördagen. Därmed blev det ett våldsamt race ned till båtar, tåg och bussar. Lördag eftermiddag var veckans stora avgång på alla reguljära transportmedel.
Blidösundsbolaget och W-bolaget hade sedan länge samordnat sina tidtabeller. Medan Blidö-Expressen körde i direkt konkurrens med de här två. Fast "Kung Agne" hade så liten kapacitet att de mer kunde ses som ett komplement. I går publicerade jag de tidtabeller som skulle gälla under resten av Maj och där ser vi att Blidösundet hade uttur Fredag med Storskär och Lördag med Blidösund. Köpmanholm- Furusund- Slipen hade uttur Fredag med Storskär och Lördag med Storskär. Så hade ö-världen innanför Högmarsö fått uttur Lördag med en Skärgårdsbuss. Samt att Östan gick Onsdag och Lördag till Blidö Östra sida- Svartlöga. Den dagliga trafiken svarade passbåten Anna för i anslutning till buss och tåg.
Men vi kan konstatera att denna Lördag görs en stor förändring av Blidösunds trafik. Nu börjar man gå till Söderöra. Första tur den 15 Maj 1954. Vi kan nog räkna med att vägen till Furusund som redan är öppnad och färja till Yxlan och Blidö som väntas öppna vintern 55-56 gör att Blidösundsbolaget söker ny marknad. Norr- och Söderöra har ju fått mer och mer sommargäster så man tänker sig nog att det kan vara en viss kompensation för förlorad marknad på Yxlan och Blidö.
Trafikmönstret hade tidigare varit i korthet:
De första åren: Stockholm- Blidösundet- Furusund- Slipen- Hysingsvik. Dagligen sommartid
Under WW 1 minskades trafiken till fyra dagar i veckan.
Efter kriget fortsatte man med liknande trafik.
Med tiden blev det bara två gånger i veckan till Hysingsvik. Resten av turerna vände vid Norrsund.
Största delen av 30-, 40- och 50-talet gick man så enbart till Blidösundet- Norrsund.
Men från denna dag och fram till "the bitter end" 1960 hade man Söderöra som slutbrygga.
Donkeyman återkommer senare med mer info om Blidösunds historia. De första åren är redan redovisade.
Vädret:
Måttlig vind, först klart men mulnande, uppehåll, kyligare
Dagens händelser:
- Det har varit derbymatcher i Fotbollsallsvenskan. AIK-Djurgården 0-0, GAIS-IFK Göteborg 1-1, Helsingborg-MFF 3-3. Storpublik- Råsunda 38448, Ullevi ca 30000 och Olympia ca 27000. Det rapporteras att Råsunda var helt fullt och cirka 7000 fick vända hem då de inte kom in.
- Vietminh och Frankrike har kommit överens om de många sårade som fortfarande vårdas i Dien Bien Phu. Om Frankrike lovar att inte bomba så skall Vietminh reparera upp flygplatsen så att de sårade kan evakueras till Hanoi och Saigon. För vidare transport till Frankrike.
Frankrike har börjat föra över ersättningar för de soldater som gått förlorade. Det antyds att man skall sända 30.000 man på kort tid.
- En lång artikel förklarar den nya Enhetsskolan som skall införas. I dag är det 6 års skolplikt sedan kan man gå Realskola och därefter Gymnasium. Nu skall skolplikten bli 9 år. Alla skall få utbildning motsvarande Realskola. Alla skall lära sig Engelska och efter fritt val beräknas ungefär hälften också lära sig Tyska. Den andra hälften skall få yrkesinriktad utbildning.
Kungen skall på "Eriksgata" och besöka många industrier. Bland annat Ankarsrums bruk.
Vill ni köpa en toppmodern spegelreflexkamera
Och alla hade sin uppfattning om vad sjömän sysslade med.
Stockholm ändrade sig i snabbt tempo. Bland annat ändrade man eldningssystem. I stället för en pipa per lägenhet räckte det nu med en pipa för hela huset. Vilket självfallet ändrar byens "skyline".
Se här. Den första färgreklam jag har sett under de 6 veckor som vi hittills har följt Blidösund detta nådens år 1954. Kostade antagligen spänn och var helt säkert komplicerad att producera i en helt vanlig dagstidning. Men säljer man ett särdeles gott kaffe så är det kanske värt pengen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar