lördag 11 maj 2019

Lördagen den 8 Maj

Dagbok: 
Målat en del rör. Målat maskintoppen och rökupptaget andra gången. Diverse putsning. Sotat, lagat och murat köksspisen. Gjort ren soffutrustningen och skruvat fast inventarierna i maskinisthytten.

Kommentar:
Den tidens köksspis kräver en liten kommentar. I likhet med alla andra ångbåtar hade man en kolfyrad spis. En sådan krävde en del underhåll. Bland annat att man bättrade på murverket i spisen med jämna mellanrum. Ungefär samma teknik som när man murade på eldbryggorna.

Kolspisen på Blidösund var helt utbränd ungefär 1980 och byttes då mot en ny som vi importerade från Polen. Men i senare tid har man i likhet med många andra båtar gått över till gasspis. Det finns också några som har elektriskt kök men då krävs mycket elkraft ombord. Men man måste också inse att dagens restaurangdrift är mycket mer omfattande än i gamla dagar.

Under drift var det eldarens uppgift att plocka undan småkol till spisen. Hittade han inte tillräckligt mycket var det att ta fram släggan och krossa större stycken. Det var också eldarens jobb att sota ur spisen och sticka fyr på morgonen. Vanligen genom att ta en skyffel med brinnande kol från pannan, bära upp i köket och hälla ned på spisrosterna. Samt fylla på med lite friska kol.

Jag minns mycket väl att de kockar som behärskade kolspisen tyckte den var väldigt bra. Och den äkta ångbåtsbiffen stektes direkt på spishällen vilket gav biffen en helt annan touch än vad man kan åstadkomma på en gasspis. Rent praktiskt sett fick kocken genom den metodiken tillgång till en stekyta där han kunde köra upp kanske 30 biffar samtidigt.

Donkeyman uppfann en variant. Den så kallade "skyffelsteken" som anrättades i maskinrummet på en kolskyffel inne i fyren och serverades till speciellt inbjudna. Inspiration var att det påstods att lokomotivfolk emellanåt lagade mat på det viset. På den tiden hade vi en speciell "stekskyffel" som hölls ren och inte användes till annat. Men rätten finns numera i reklammaterialet för Blidösund och serveras gäster. Hur den anrättas i övrigt vet inte Donkeyman.

När vi nu är inne på ångbåtsbiff har jag inte heller blivit serverad en sådan serverad på traditionellt sätt på många år. Alla kökschefer på de olika båtarna har "vidarutvecklat" rätten och ger den sin personliga variant. Vilket jag tycker är tråkigt. Det är en rätt som är så klassiskt förbundet  med ångbåtarna att den borde serveras efter originalt upplägg. Självkallet kan man ha egna biffvaraianter men kalla det då "Båtens Biff", "Biff Blidösund", "Strömmabiff" eller vad som helst. Men inte "Ångbåtsbiff".

(Detta var en sur uppstötning från en gammal gubbe. Men en kommentar till den utveckling som också innebär att man inte kan få en "SOS" (smör ost och sill) serverad på klassiskt sätt. Inte ens på de traditionsställen som Donkeyman frekventerar. När man i dag beställer "SOS" vet man att det finns både sill och potatis i någon form på tallriken. Men i övrigt kan det presenteras "hur f*****n som helst". Och detta gäller många fler traditionsrätter.

För övrigt bär den här lördagen prägeln av att "det drar ihop sig". Nu närmar sig trafikstarten.

Vädret:
Klart, Uppehållsväder, Dimma på kusten, Varmare ca +15 väntas

Dagens händelser:
- Konseljpresident Laniel infann sig oväntat i nationalförsamlingen. Han avbröt förhandlingarna för att överbringa ett viktigt meddelande. Efter 55 dagar och 20 timmars belägring med våldsamma strider har Dien Bien Phu fallit. Sammanträdet avbröts omedelbart och lördagens firande av segerdagen i andra världskriget kommer att präglas av detta sorgemeddelande.

"De är endast få meter från oss. De tränger igenom våra linjer överallt" var genereal de Castries sista ord via radiotelefonen till det franska högkvarteret i Hanoi. Man vet inte något om försvararnas öde.


Nedan kommer dagens annons. Riktad till den som behöver köpa ett flong nytt supermodernt lokomotiv.




Inga kommentarer: