onsdag 8 maj 2019

Onsdag den 5 Maj

Dagbok: 
Gjort klart och satt in nya smörjvekar. Lagat en eldstadslucka. Satt upp spolröret. Målat det svarta på skorstenen. Bottenbesiktning, även av axeln och bottenkranarna. Smort hylsan. Tagit in mer vatten och stuckit fyr kl. 2 em.

Kommentar:
Smörjvekarna kräver en liten förklaring till moderna tiders människor. I ett ångmaskineri är det mycket som smörjs med veksmörjning. I en smörjkopp kommer genom botten ett eller flera smörjrör som sticker upp en god bit in i själva smörjkoppen, nästan till locket. Oljenivån är just under rörets topp. Så har man gjort vekar av bomullsgarn som i övre änden har en bockad koppartråd som hållare och i nedänden ett "sänke" bestående av en liten blybit.

Smörjningen sker genom en kombination av kapillärkraft och hävert. Ena änden av veken är nere i oljan och den andra i smörjröret och så vandrar oljan från smörjkopp till smörjrör. Ju fler trådar man har i smörjveken, desto mer olja går fram. När man har stoppat för dagen lyftar man bara upp vekarna och hänger dem så att de befinner sig nere i oljan. Därmed stoppas smörjningen. När man gör klart maskinen igen sättter man i smörjvekarna igen. Samt häller lite olja rätt i röret som en första dos. Smörjvekarna fungerar även som ett enkelt oljefilter. Ibland måste man ta upp dem och vaska rent dem och med jämna mellanrum tillverkar man nya.

I den klassiska arbetsfördelningen ombord på en ångbåt var det maskins jobb att måla skorstenen. Med logiken att skorsten ju är en del av maskinanläggningen. Så i dag för 55 år sedan målade chief och eldare det svarta på skorstenen medan båten stod i dock på Djurgårdsvarvet.

Den första fyrstickningen på våren brukade man i gamla dagar alltid omge med en liten ceremoni. Antagligen har gubbarna firat med en pilsner och en sup. Det normala är att eldaren börjar med att "kola" fyren. Det vill säger han fyller på med kol så att så mycket som möjligt av luftspalterna mellan rosterna i den inre delen av fyren täcks över. Så börjar han elda med lite småved just innanför fyrluckan. När han har fått upp en ordentlig vedfyr får det bygga upp sig en rejäl glödbädd. Då fyller han på med nykrossad småkol. När dessa har tagit sig går han över till normalkol. När han har fått upp en rejäl fyr just innanför luckan minskar han luftdraget genom att dra igen spjället något och dra ned på dragluckan. Sedan har han antagligen småeldat några timmar för att slutligen banka upp en nattfyr. Det är viktigt att inte elda för hårt för att undvika värmespänningar i pannan. Första delen av uppvärmningen eldar man bara i en fyr. Värmen måste sprida sig jämnt. Mer om detta i morgon.

Vädret:
Lite vind, molnigt, uppehåll, något varmare. Stockholm lite över 10 grader.

Dagens händelser:
- USA har godkänt att SAS börjar flyga till Los Angeles. SAS är nu inne i de sista tekniska förberedelserna och räknar med att starta "Nordpolslinjen" inom någon månad. Det blir den första reguljära flyglinjen över Arktis där det inte finns infrastruktur i form av flygfyrar eller räddningsorganisation så det ställs nya krav på navigationen men också på säkerhetsutrustningen ombord. Planen är att linjen skall utgå från Köpenhamn och så gå till Seattle, San Francisko och Los Angeles.

- Redan vid 19-tiden i går kväll var det lång kö utanför Operan. De köande ville säkra sig biljetter till premiären på Boccaccio när biljettförsäljningen börjar i dag på morningen. Att stå i kö hela natten gjorde inte något för dessa operaentusiaster.

- 5 Norrmän hemmahörande i Finnmark i Nord-Norge har åtalats för spioneri för Sovjetunionens räkning från 1945 och in på 50-talet.

- I Riksdagen har man debatterat den så kallade Enhetsskolan som förslagsställarna önskar införa.
MED FACIT I HAND: Donkeyman började sin skolgång i Folkskolan. De sista åren hamnade han i Enhetsskolan som senare blev Grundskolan.

Inga kommentarer: