tisdag 21 maj 2019

Fredagen den 28 Maj

Dagbok:
Kolat 125 hl. Fortsatt vaskning i maskinrum. Packat om LT pistonbox. Gjort rent och sett över oljerenare.

Kommentar: 
Här har Mäster tydligen haft problem med packboxen till lågtrycks kolv. Den har inte gått att justera så som han önskat utan antingen har han lagt på en packningsring till därför att boxen varit nästan dragen i botten eller så har han plundrat hela boxen och lagt in nya packningar. Vilket framgår inte av dagboken. Men packboxarna på kolvstängerna är känsliga. De måste vara helt jämnt dragna. Så får det inte sitta för löst för då läcker det, men drar man dem för hårt blir det varmt i stället. De här boxarna smörjer man med cylinderolja. Det var vanligt att blanda lite grafitpulver i cylinderoljan och ha blandningen i en burk som stod på cylindertoppen för att bli tunnflytande och varm. Sedan hade man en vanlig elementpensel som man doppade i oljan och penslade på både kolv- och slidstänger. Men detta skedde under gång så man måste vara lite musikalisk så att penslingen skedde i takt med maskinen. Annars blev det närkontakt av första graden och penseln klämdes sönder mellan tvärstycket och glandbultarna till packboxen.

Oljerenaren har vi nämnt tidigare. En attiralj som gjorde att man kunde återvinna maskinolja ur länsvattnet. Men oljereningen ägde på den tiden inte rum av miljöskäl utan rätt och slätt för att spara pengar genom att återanvända olja.

Väder:
Vackert väder, fortfarande varmt - runt 20 grader.

Dagens händelser:
Jag har trålat dagens händelser men inte funnit några riktiga pärlor att publicera så i stället blir det lite fler annonser från tiden.


År 1954 var fortfarande kol och koks ett viktigt bränsle för lokomotiv, ångfartyg och industrier. Men också för fastigheter. Skall man sälja sådant måste man också kunna tillhandahålla olika krossningar och sorteringar efter kvalitet. Då är en modern anläggning viktig.




De som är av samma generation som Donkeyman känner igen den här "femman". Den introducerades vid denna tid år 1954 och fanns väl kvar i allmänt bruk i vart fall 30 år senare.




Se här. Inte bara reklam för rakblad utan också för en modern "snabbdispenser" av de klassiska Gillette-bladen. Som Donkeyman använde när han fick nog med strån på hakan för att börja raka sig. Då behövde en ung man en ordentlig rakhyvel men också borste och raktvål. Samt alu-stift att använda när han skar sig.



Det var många som inte hade råd med sportstuga i skärgården. Men det fanns mängder med pensionat där man kunde hyra in sig för längre eller kortare tid. Nästa helg är det Pingst - varför inte dra ut till Utö och uppleva försommaren.


Sjöfartsannonserna var ett dagligt inslag i den tidens dagstidningar. Man ville ju veta vilka fartyg som var väntade nästa dag. Se här - det är ganska många ankomster att vänta. Här får vi veta fartygets namn, varifrån det kommer, vilken last det har samt vem som är mäklare.







De fotbollsintresserade har spännande dagar. Allsvenskan avslutas på söndag och det är tre lag som kan vinna. På den tiden var det två poäng för seger och en för oavgjort. Dessutom började serien på sensommaren, så var det uppehåll över vintern innan vårsäsongen tog vid i April. Det framgår av tabellen att om GAIS minst spelar oavgjort mot Jönköping på söndag så är man seriesegrare. Förlorar man kan både AIK och Helsingborg gå förbi. Förutsatt att man slår Degerfors borta, resp Elfsborg hemma. Då blir det en målskillnadsaffär mellan de två lagen. Donkeyman rapporterar utfallet på Måndag. I andra änden av tabellen är det redan klart att Elfsborg "åker ur" medan Jönköping ligger illa till men kan rädda sig om man slår GAIS samtidigt som Sandviken förlorar mot Norrköping.




Ännu en idrottsnyhet. Det har varit biltävlingar ute på Skarpnäck. Skarpnäcks flygplats användes på den tiden också som racingbana. Hela området är i dag förvandlat till bostadsområde där ändstationen på en tunnelbanelinje ligger. Men den gången tävlades det. Bland annat i klasser för Porsche och för Volkswagen. Här ses starten i VW-klassen. Med så kallad Le Mansstart, dvs förarna står på linje och springer till bilen, startar och drar iväg ut på banan.


Inga kommentarer: