lördag 4 maj 2019

Lördagen den 1 Maj

Dagbok:


Kommentar:
Denna dag är sedan 1939 allmän helgdag så besättningen på Blidösund hade arbetsfri dag.

Dagens händelser:
Första maj gavs det inte ut några tidningar så vi sparar händelserna till i morgon.

Blidösunds historia - de första åren.
Detta skall inte bli någon fullständig historik. Däremot skall Donkeyman lyfta fram några olika händelser men i huvudsak skildra fartygets trafik.

Det så kallade Blidökriget, det vill säga konkurrensen mellan Waxholmsbolaget och Blidösundsbolaget rasade från 1911 och några år framåt till stor glädje för tidningarna som följde händelserna. Men med tiden fann parterna en form för samexistens som kom att vara nära 50 år framöver.

Nedanstående annons var införd i dagstidningarna den 23.Februari 1911.


Detta var så nära en krigsförklaring man kunde komma. Nästa dag kom denna kommentar:

BLIDÖKRIGET BÖRJAR

Waxholmsbolaget avser sänka sina priser från 1,50 till 35 öre. Man annonserar att "Waxholm III" skall börja sina turer på Måndag. Vidare meddelas att Blidö Kommunalnämnd inte har befogenhet att förbjuda isbrytning eller anlöp av olika bryggor. Det är endast Länsstyrelsen som kan göra detta. Waxholmsbolaget meddelar också att man har inhandlat mark för att kunna bygga nya bryggor om behov skulle uppstå. Man meddelar också att man redan har försäkrat sig om tillstånd från så många bryggägare att man menar sig kunna uppehålla tillräcklig trafik.
'
Den 2.Mars var denna notis införd. 

Waxholm III återkom från årets första tur till Blidö. Det rapporteras att vid Glyxnäs stod ettt 20-tal förargade Blidöbor. Och på alla andra bryggor var det samma upptåg. Pollarna var överklädda med bräder så de inte gick att använda. Men eftersom det fortfarande var isförhållanden gick det bra ändå.

Dagen efter, den 3.Mars hade Blidösund provtur i Göteborg. Eriksbergs Mek Verkstad levererade därmed sin 4:e ångare på ett par år. Vid provturen var verkstadens chef Oskar Flobeck befälhavare. Turen skedde med ett 30-tal inbjudna. Kontraktet krävde 13 knop och 380 indikerade hästkrafter. Vid normal gång uppnåddes 13,52 knop. Vid forcering uppnådde man 14 knop och 580 hk.

Befälet övertogs av Kapten Eriksson som tidigare varit 1:e styrman på Norrlandsångaren "Oskar II" och fartyget seglade till Stockholm. Jag har inte funnit vilket datum den ankom men den första kajplatsen var Pontonbryggan vid Slussen. Därifrån utgick också bland annat Sandhamnsbåtarna. 

Premiärturen gick Fredagen den 10. Mars klockan 1400 Stockholm- Blidösundet- Köpmanholm- Furusund. Retur från Furusund Lördag 11. Mars klockan 0600. Avsikten var att linjen skulle fortsätta till Slipen och Hysingsvik men eftersom den skärgården fortfarande var islagd med vintervägar önskade man inte isbrytning.

Nästa tur gick Söndag 12. Mars 0900 med retur samma dag klockan 1500.

Nästa vecka gick man ut Torsdag 1200 men då utsträcktes turen till Slipen med retur Fredag 0700.
Söndag gick man ut 0900 och åter 1600.

Därefter var närmaste periodens program som följer:
Utresa Tisdag och Torsdag 1200, Inresa Onsdag och Fredag 0700. Utresa Lör 0900 In Sön 1500.

Waxholmsbolaget körde med Waxholm III Sthlm- Norrleden- Björkö Ut Tis Tors Sön In Ons, Fre Sön

Den 10.April flyttade man från Pontonbryggan till Strandvägen som skulle vara båtens fasta kajplats ända fram till 1960 då trafiken upphörde efter sommarseglationen. Därefter blev turerna:

Tis, Tors, Lör utresa till Slipen. Ons Fre, Sön inresa till Stockholm. Måndag fram och tillbaka till Söderöra.

Från slutet av April började man gå ända till Hysingsvik. Då gick turerna Utresa Tis och Tors 1400 samt Sön 0900. Inresa Ons och Fre 0600 samt Söndag 1600.

W-bolaget körde Waxholm III Sthlm- Blidösundet- Grisslehamn. Ut Tis, Lör   In Tors Sön
Norrtelje och Rex alternerade var annan dag på Sthlm- Norrleden- Norrtelje

Sommarturerna var minst sagt intensiva. Alla turer gick till Blidösundet - Slipen - Hysingsvik
Utresa Måndag-Lördag 1520. Inresa Måndag-Lördag 0445. Söndag ut 0900, in 1645
Den tidtabellen innebär blindtur Hysingsvik- Stockholm på lördag kväll och tillbaka ut igen på natt mot Måndag.

Men under sommarperioden hade man också en andra båt i trafik. Det var "Blidösund II". Den gick från Stockholm till Blidö utsida, Söderöra, Norröra och Västernäs på Rådmansö.
Ut från Sthlm Tors, Lör 1430. In till Sthlm Ons eftermiddag + Fre 0430
Med Blidösund och båtbyte i Wagnsunda Ut Tis, Sön  In Sön, Mån
Onsdagar gick man 0500 Wagnsunda - Norrtelje samt 1500 Norrtelje- Sthlm

Waxholmsbolaget gick med:
Waxholm III Sthlm- Blidösundet- Arholma dagligen
Norrtelje och Rex gick daglig tur och retur Sthlm- Norrleden- Norrtelje

Konkurrensen:
W-bolaget annonserade med reducerade priser Sthlm- Blidösundet. Vardagar 25 öre, Söndagar 75 öre för enkel resa. Vidare annonserade man om kuponghäften för 5 kronor som innehöll 20 kuponger. Den som köpte ett kuponghäfte erbjöds också att båten fraktade deras landsflyttning utan avgift.

Jag har inte lyckats finna någon annons där Blidösund sätter ned sina priser. Däremot had sådana som "var med" den gången berättat att man hade 3 klasser ombord. 1:a klass gav tillträde till övre däck, 2:a klass till mellandäck och försalongen. 3:e klass i princip samma som 2:a klass men enbart den som var skriven i Blidö kommun hade tillgång till de mycket billiga 3:e klassbiljetterna.

När hösten kom reducerades turerna igen. Utresa Ti To L 1200, In O F 0600 S 1500

Nu gick W-bolaget med Waxholm III till Blidösundet- Grisslehamn. Ut Tis Lör In Tors Sön
Rex och Norrtelje alternerade på Norrleden - Norrtelje

Helt på slutet av året gick Blidösund Utresa O F S  Inresa Ti To L

Man slutade för säsongen den 27.December

År 1912 startade Blidösund den 21.Mars. Man gick ut Norrleden och ned Blidösundet till Almvik klockan 1200. Återresa Fredag 0700. Nu utresa på Söndag 0840 med retur 1400.

Sedan fortsatte turerna i princip med samma tidtabell som 1911. Det som är intressant är att jag upptäckte att man i den första tiden började trafiken från Pontonbryggan och flyttade till Strandvägen i April. Ser man till vädret så var det ju isförhållanden ganska sent på¨vintrarna under 10-talet. En av de stora attraktionerna var skridskobanan på Nybroviken - det kan gott hända att man inte önskade fartygstrafik där så långe som denna kunde hållas öppen. Ni har väl hört Povel Ramels sång som börjar: "När farmor åkte skridskor utpå Nybrovikens is".

Blidösund II fortsatte med sina turer. Till Blidö utsida och Norröra under sommaren. Västernäs och Norrtälje hade slopats. 

Nu gick man från Stockholm To och Lö 1430. Sön och Tis mötte man Blidösund  vid Vagnsunda i stället. Inturer till Stockholm gick Ons 1700 och Fre 0430. Sön 1630 och Mån 0430 till Vagnsunda med båtbyte.

Blidösunds trafik upphörde i mellandagarna även 1912.

År 1913.
Påskhelgen var i Mars och man startade då upp med turer till Blidösundet och Slipen. Så snart som isen tillät började man gå helt till Hysingsvik. Resten av året följde man i princip samma schema som 1912. Det tycks som om man hade provat fram ett förnuftigt trafikprogram.

Sommarturerna med Blidösund II följde ungefär samma mönster som året innan bortsett från att båtbytet flyttats till Glyxnäs.

Trafiken upphörde detta år till Julhelgen.




Inga kommentarer: