Dagbok:
Blåst värmeledningarna och tagit ur avtappningarna. Sotat och tagit upp sot och aska. Tagit upp luftpumpen.
Kommentar:
När man skall lägga upp båten för vintern är det viktigt att få ut vattnet ur värmesystemet för att undvika sönderfrysning. Det får inte ligga någon liten ficka med vatten i systemet. Mäster fick ju reparera en del rör och element i våras men då hade 1953 års maskinist svarat för uppläggningen.
Ångvärmesystemet distribueras i flera olika kretsar med diverse förgreningar och avstängningar. När man blåser värmeledningarna görs detta krets för krets. Man öppnar ventilen i fördelningslådan och alla mellanventiler så att alla element står öppna. Sedan öppnar man dräneringen längst bort vid ångfällan så att denna inte arbetar längre. Därmed rusar ångan rätt igenom systemet och skjuter eventuellt vatten framför sig. När det bara kommer "ren" ånga genom dräneringen går man närmare fördelningslådan och öppnar nästa dränering. Så nästa och nästa. När alla dräneringar i kretsen står öppna och det bara rusar "ren" ånga ur alla stänger man avstängningsventilen på fördelningslådan. Så tar man nästa krets. När alla kretsar är tömda dränerar man ur fördelningslådan och stänger huvudventilen på pannan. Gör man detta ordentligt är det "bara" att stänga dräneringarna på våren och öppna ångan så funkar det hela. Man brukar också ta ned reduceringsventilen, göra rent den invändigt och smörja upp den.
Att blåsa värmesystemet är alltså en bastuliknande verksamhet. Har man tillgång till tryckluft kan man blåsa ur systemet med hjälp av denna. Då trycksätter man systemet och öppnar dräneringarna enligt ovan. Vilket också driver ut allt vatten. Men år 1954 hade man inte tryckluft, man hade inte ens ström till att driva en aldrig så liten kompressor.
Sedan tog Mäster upp luftpumpen. Det är den stora pump som sitter på balansen på LT kolonn. Den sitter på baksidan av maskin. Dess uppgift är att suga ut vattnet ur kondensorn och skicka detta över till kaskadtanken. Dessutom drar den bort eventuellt inläckt luft från kondensorn. Pumpen har invändigt tre ventilplattor som på den tiden bestod av ett mjukt gummi. Tätningen runt pumpkannan betod av platting av hampa som givetvis måste förnyas då och då. Fodret bestod av en rostfri plåt som monterades på insidan av det gjutna pumphuset och skruvades fast. En ganska knepig uppgift då man måste få denna helt rund.
Om det är något fel på luftpumpen så får man problem med att hålla vacuum. Läcker det igenom pumpen kommer vacuumet att pumpa och det står inte kvar om man stoppar maskin och väntar på manöver. Dessutom måste man starta maskin med försiktighet då det kan stå mycket vatten i pumpen.
Vädret:
Tidvis mulet men uppehåll, oförändrad temp (6)
Dagens händelser:
Vi börjar Torsdagen med en av många industriannonser. Denna gång är det Bulten i Hallstahammar som skryter över sin kundtjänst som är experter på att finna kundvänliga lösningar.
De "tunga" politikerna i Stadshuset förbereder sig på att "bryta arm" om fördelningen av posterna efter valet.
I Kenya liksom på många andra håll runt om i världen pågår uppror mot kolonialmakten. Mau Mau har vi nämnt flera gånger tidigare.
SAS skall köpa nya och moderna flygplan. DC-6 skall bytas ut mot DC-7. Minns ni de gamla stora propellerflygplanen.
SJ håller på att införa "Rapidlok". Det går väl fortfarande några av de här även om beteckningen "Rapidlok" nog är bortglömd.
Berns salonger har investerat i en stor och innehållsrik annons. Ett av stadens mest anrika etablissemang som ännu existerar.
Ännu ett fartygshaveri. Men ganska märkligt. Fartyget sjunker men flyter sedan upp igen. Förmodligen flyter det på lasten av massaved.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar