Dagbok:
Slaggat och tagit upp askan. Tagit ned spolcisternerna på toiletterna. Länsat det sista från kölarna. Blåst ur pannan och tagit ur alla återstående avtappningar.
Kommentar:
Det sista som gjordes innan man blåste pannan var att länsa alla kölar. Därför att allt vatten som man inte fick pumpa ut måste man senare bära upp i pytsar. Nu har man tagit ned ångtrycket men det återstår mycket arbete denna höst år 1954.
Vädret:
Mulet och uppehåll, möjligen något duggregn, oförändrad temperatur.
Dagens händelser:
Det är fortfarande motsättningar kring Västtysklands självständighet även om det principiella beslutet är fattat.
Sovplatserna i tågen till jul går åt. Det är väl inte annorlunda i dag men skillnaden är ju att SJ inte släpper biljetterna mer än några månader i förväg numera.
Ännu ett fartygshaveri. Men denna gång bärgade det Svenska fartyg folk i sjönöd. Men dess värre förolyckades ändå några.
Det var tydligen önskemål att buss 116 skulle gå till Sumpan. Men det blev inte av. Så vitt Donkeyman vet blev den sedan aldrig förlängd in i Sundbyberg. Däremot lades spårvagn 15 ned bara 5 år efter detta.
På den här tiden var det gasspisar i stort sett i hela Stockholm. Med gasledningar i gatorna och i alla hus så förekom det explosioner men det var ändå ganska sällan. Däremot var det många självmord med hjälp av stadsgas.
På den tiden var finnar i stort sett den enda stora invandrargruppen. Och Sverige var en magnet för kriminella finländare. Bland annat i kraft av lindrigare straff men också "snällare" polis. Ända fram till liberaliseringen av alkoholpolitiken var spritlagning en stor business. Denna sköttes i stort sett helt och hållet av Finska gäng. Det var inte utan orsak som Slussen kallades "Karelska Näset" i Stockholmsjargongen.
Den här annonsen hade antagligen väckts uppseende om man hade publicerat den i dag. Den hade varit ganska lite PK (politiskt korrekt) om man så säger.
Så avslutar vi dagen med en platsannons. Men den som söker den här platsen behöver goda kvalifikationer. Det går nog att räkna med hög lön.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar