onsdag 9 oktober 2019

Onsdagen den 6 okt

Dagbok: 
Målat skorstenen. Dragit lysledning från land. Tagit loss en del rör och tagit ur en del avtappningar.

Kommentar:
Som Donkeyman har framhållit tidigare var det på den tiden maskins jobb att hålla skorstenen målad. Något som man ordnat nu. Några dagar har man skrapat och nu målade man. Vilket är praktiskt att göra när det fortfarande är bra väder och när man ännu har ångan uppe så skorsten är varm.

Så har Mäster anslutit landström. Vilket antyder att nu förbereder man sig för att blåsa ur pannan och sluta med batteriström.

Vädret:
Växlande molnighet, Uppehåll, Oförändrad temperatur

Dagens händelser:
Så tycks även Waxholmsbolaget ha drabbats av ett "postrån". På den tiden - och långt in på 1980-talet om inte ännu längre gick posten till alla skärgårdens postkontor med Waxholmsbåt.

Donkeyman minns mycket väl denna hantering. Postsäckarna levererades ombord och man kvitterade för dem. Så kom det lokala postombudet och hämtade dem vid bryggan - också mot kvittering. De öar som inte hade postkontor hade i stället så kallad "Bryggpost". Det vill säga en kollektiv postlåda där post och tidningar lades av båtens besättning.

Även Vaxholms postkontor både tog emot och sände posten till Stockholm med båten. I Stockholm var det en bil från huvudpostkontoret på Vasagatan som levererade och hämtade. I Vaxholm var det en posttjänsteman som kom med en rejält stor dragkärra. Kvällsbåten från Vaxholm till Stockholm kunde ibland få ett rejält antal säckar och paket. 

I går tisdag hade tydligen "Västan" tagit över "Saxarens" tur 15.05 Sthlm- Höganäs- Vaxholm (diverse båtbyten)- Ytterby- Elgö- Mjölkö- Ekholmen- Betsö- Fåglarö- Linanäs. Retur nästa morgon klockan 06.20. På den här linjen fanns det ju postkontor i Vaxholm och Linanäs. Frågan är om det inte också var postkontor på Tynningö och Resarö. Resten av öarna hade "Bryggpost".


Transatlantic skall fira sitt 50-årsjubileum med en storstilad fest i Göteborg där all personal men också en mängd "närstående" är inviterade. Det rapporteras också att under sina 50 år har man byggt hela 75 fartyg i Göteborg. Donkeyman kan inte låta bli att berätta att även han har ett förflutet i Trans. Men man måste också påpeka att dagens Transatlantic inte är det samma som det "riktiga" Transatlantic.



Så har Rotterdam vuxit till Europas största hamn. Frågan är vilken som är störst i dag 2019. Antagligen någon av Hamburg, Rotterdam och Antwerpen.


Ännu en innovation. Slut på alla handskrivna krognotor, slut på notablocken med karbonkopior, slut på oläsliga notor. Den moderna tiden är här. Men nog levde de handskrivna notorna kvar på en del ställen många år till. Antagligen in på 80- eller 90-talen.



Och så måste vi presentera ännu en innovation. Batterier som drivs av solljus. Det är väl sådana som i dag driver det mesta av små räknemaskiner och liknande.



Kungen och Drottningen reser till Italien på en månads semester. Man disponerar en extra vagn som medföljer "Skandinavien-Italien Expressen".


Så avslutar vi med en liten blänkare från New York. Hamnstrejken gör att passagerarna med de stora Atlantångarna själva måste bära sitt bagage till och från båten. Det låter ju inte som någon världskatastrof men på den tiden var det många som reste med ett omfattande bagage när man skulle så långt. Ni har väl hört termen "Amerikakoffert".


Inga kommentarer: