tisdag 15 oktober 2019

Tisdagen den 12 okt

Dagbok: 
Skrapat färdigt och målat i maskinkappen. Skrapat och målat skorstenen i kappen. Tagit ned länklagren, injektorn och donkeymatarröret. Varit till varvet med några detaljer för reparation.

Kommentar:
Nu har Mäster tagit ned donkeymatarröret som reparerats en gång provisoriskt och en gång permanent på varvet denna sommar. Men det läcker igen. Man kan nog anta att den här gången lämnar han hela röret som "sample" för att tillverka ett helt nytt. Uppenbarligen är det gamla "ruttet".

Vädret:
Klart men mulnande mot kvällen, uppehåll, oförändrad temperatur  

Dagens händelser:
Vi börjar veckan med en annons från en motortillverkare som var stor en gång i tiden. In på 70-talet byggdes NOHAB-motorer och de sitter än i dag i många båtar. Donkeyman har själv spakat sådana. Dess värre konkade hela greja 1979. Märket ägs än i dag av Wärtsilä som också har fullständig reservdelshållning till de nyare modellerna. Dess värre är det besvärligt med delar till vissa äldre modeller.


Här har vi en annons för ett fabrikat som var ganska vanligt på Svenska vägar på 50-talet. Borgward Isabella är ju en känd modell men det finns många till. Fabriken ligger i Bremen och man gjorde sina första bilar för ungefär 100 år sedan. Borgward finns kvar än i dag fast nu ägs det hela av kineser.


Den nya T-banan Kungsgatan- Slussen är under byggnad. Så här tänker man sig att station "Mälartorget" skall te sig när den är klar. Men den kom så småningom att få namnet "Gamla Stan".


Här har vi ett utsnitt ur en annons för Napoleon Konjak. Som ju var (och är) en stor artikel på Systemet.


En av de stora ändringarna i samhället från 1954 till nu är att den stora floran av banker har minskat till en handfull. Genom diverse sammanslagningar. Stockholms Inteckningsbank grundades år 1869 och var en av de stora bankerna i Sverige år -54. Men på 60-talet slogs den samman med Svenska Handelsbanken.


Ett av den tidens populära bilmärken var DKW. Ett märke som inte stod högt i rang hos oss som var barn den gången. Vi kallade den "Döden Kommer Vinglande". Till skillnad från IFA som gick under beteckningen "Ingen Fart Alls".



Inga kommentarer: