Dagbok:
Tagit upp bägge cylinderlocken. Tagit upp däckslar och ringar till bägge kannorna. Tagit ned vevstakarna med vev- och tvärstyckslager. Lämnat en del maskindelar till Renströms verkstad.
Kommentar:
En fartygsångmaskin av den typ som sitter i skärgårdsbåtarna är kolven konstruerad så att man bara har en kolvring. Över kolvringen sitter ett cirkelrunt lock (däckseln) som täcker denna och håller den på plats. På grund av den stora cylinderdiametern är kolven inte självspännande utan det är monterat fjäderblad bakom ringen som spänner ut den lagom kraftigt mot cylinderfodret. Nu har Mäster alltså montert loss däckseln, tagit upp kolvringarna och självfallet också de här fjädrarna.
Så har han monterat ned vägge vevrörelserna. Kvar sitter kolvarna med kolvstång och gejdsko. De kan "movas" genom att man monterar en lyftögla i toppen av kolvstången samt kopplar en talja ovan. Man kan också "hänga upp" dem genom att montera ett speciellt järn mellan linjalerna och placera gejdskon mot dem.
Skall man demontera mer måste man lossa kolven från kolvstången samt ta ut kolvstången nedåt. Men det är det inte vanligt att man gör om det inte är nödvändigt.
Vädret:
Klart men mulnande mot kvällen, uppehållsväder, kallare (4)
Dagens händelser:
Sådana här bogserbåtar fanns det många av på den här tiden. Den påminner en hel del om Uffe Anderssons "Örnen" som nu har hamnat i Västerås. Men är välkänd för de flesta äldre ångbåtsentusiaster. Sådana här jobbade i skogsindustrin, i huvudsak i timmermagasinen men också för mindre timmersläpning. De fanns i de flesta hamnar och var mycket aktiva i den då så omfattande pråmtrafiken.
Det går mot droskstrejk i Stockholm. Vi får se mot slutet på veckan vad som händer.
Nu har första flygplanet landat på det som numera är Sveriges största landningsbana. Detta är alltså det första flygplanet som landar på det som skulle döpas till Arlanda. Flygplatsen öppnades sedan för civil trafik 1960. Så småningom flyttades all utrikestrafik dit och 1983 kom det mesta av inrikestrafiken efter. Självfallet fanns ett antal annonser från olika entrepenörer i dagens tidning men Donkeyman väljer att återge endast en av dem.
Ännu en reklam för en känd Amerikanare. Detta tillhör i dag de dyraste och mest efterfrågade veteranobjekten.
För inte så länge sedan hade hockeyförbundet sitt årsmöte. Nu är det dags för bandyn. Detta var i bandysportens guldålder. Men långt innan konstfrysta banor och bandyhallar växte fram som svampar ur jorden.
Så har vi ännu ett Svenskt haveri. Men notera - även det här fartyget saknade radio så när man var vattenfyllda och flöt på lasten rodde två besättningsmän i land och ringde lotsarna för hjälp.
Stockholm växer åt alla kanter. Nu är Fruängen under exploatering och det är beslutat att bygga ut spårvagn 17 från Västertorp till Fruängen.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar