onsdag 16 oktober 2019

Torsdagen den 14 okt

Dagbok: 
Tillverkat nytt skorstenslock. Gjort rent hotwell. Fortsatt kölrengöringen.

Kommentar:
Skorstenslocket är mycket viktigt för en vinteruppläggning. När Donkeyman kom till Blidösund år 1971 var det säkerligen samma skorstenslock som Mäster hade nytillverkat år 1954. Det var ett tungt och välgjort h****e med plåtade träskivor på en träram som sträckte sig en bit utanför skorstenens sidor. I mitten av undersidan var det fäst en wire som man släppte ned till sotskåpet. Så stack man in slejsen i en tub coh tightade upp wiren mot denna. Sedan satt lockat fast och var tätt - AMEN.

Skorstenslocket har två funktioner. Det skall täta så det inte kommer ned vatten och snö i skorsten och sotskåp. Men det skall också hindra kallras. Mer om just kallras kommer längre fram i historien.

Vädret: 
Hård vind, delvis stormbyar från Nord-Nordväst, regnbyar, betydligt kyligare.

Dagens händelser:
Detta är också något revolutionerande. Med ett världsomfattande system av teleprinters kan man från biljettkontoret i Stockholm eller runt om i världen omedelbart få bekräftat en reservation genom högkvarteret i USA. Något liknande hade man inte ens på järnvägen inom Sverige. Där måste man sända en förfrågan om platsbiljetter till den "som hade hand om" just det tåget. Så kom bekräftelse.


Detta var ju innan Djuröbron byggdes. År 1938 kom den första färjan i trafik till Djurö. På 50-talet utvidgades trafiken med nya och större färjor och 1962 kom bron.


Nu är förhandlingarna klara i Stadshuset. Här presenteras borgarråden som skall sitta de nästa fyra åren.


Nu kommer mer om "Smöjens" haveri. Som hittills betecknas som oförklarligt. Båten kantrade och sjönk nära Sandhamn. Här kommer en del dramatisk läsning för den som är intresserad av sådant.



Inga kommentarer: