tisdag 8 oktober 2019

Tisdagen den 5 okt

Dagbok:
Provat kondensorn, inget läckage. Tagit upp ventilerna i maskinens läns- och matarpumpar. Slutat skrapa skorstenen. Tagit isär däckspumpen.

Kommentar:
Härom dagen tog Mäster bort kondensorlocken. I dag har han vattenfyllt ångsidan och kollat om det finns några läckor. Kondensorn har invändigt hundratals med tuber som är infästade i gavlarna med speciella nipplar och tätningar. En eventuell läcka i kondensorn skapar problem. Det blir för mycket spädmatning och överskottsvattnet rinner över från kaskadtanken till kölen. Dessutom ökar salthalten i pannan onödigt fort.

Däckspumpen slutligen är den handdrivna klaffpump som satt i mellandäcksgången just utanför maskinrumsdörren. Denna hade sugledningar så att den kunde användas till att pumpa vatten från sjön till däck, den kunde länsa och man kunde pumpa till brandledningen.

Vädret: 
Växlande molnighet, uppehållsväder, kyligare (5)

Dagens händelser: 
Så har gåtan "Svanhild" kommit närmare sin lösning. Men fortfarande har man inte några ledtrådar till vad som skett med besättningen.




 
Köp en elektrisk rakmaskin. Till exempel en Remington. Men priset var nog så drygt på den tiden. 150 spänn. Detta är ungefär 20 % av en arbetarlön från den tiden.


På den tiden dök det då och då upp riktiga skandalfartyg i våra hamnar. Men sjöfolksförbundet var på sin vakt och såg till att få dem inspekterade. Det här fartyget verkar vara ett av de värsta.


Ny bok utgiven av en av de stora skildrarna av skärgården. Einar Malm. Han har tidigare också förekomit i den här bloggen. Då i samband med att "Carl von Schewen" avled i våras.


Debatten kring framtida dragning av t-banor rasade redan då. Bakgrunden är ju att Spånga kommun inkorporerats i Stockholm stad. Därmed har man kunnat bygga Blackeberg, Råcksta, Välingby och fortsätter till Spånga. Samtidigt har Järvafältet också inkorporerats med Stockholm och här önskar man en t-bana genom Spånga och Sumpan till de nya stadsdelar som man vill bygga. Men åsikterna är delade:

- Sundbyberg menar att detta är något de inte har behov för. Spårvagn 15, Lokaltågen och Bussarna räcker mycket väl som förbindelser. Den här banan är en ren angelägenhet för Stockholm.
- Sthlm vill ha en utbyggd T-bana från Odenplan med anslutning till det som i dag är Gröna Linjen samt vidare Huvudsta- Sumpan.- Ör- Järva
- Trafikplanerare menar att de nya förorterna på Västra T-banan gör att det blir för stor belastning om man bygger en ny gren från Odenplan (jämför dagens debatt om Gula Linjen). Skall man bygga till Järva krävs ett tredje t-banenät (vilket också med tiden blev lösningen)
- Men här lägger man fram ett alternativt förslag. Samtidigt som man har en liten reservation för om Stockholms Central tål denna trafikökning.



Inga kommentarer: