tisdag 27 augusti 2019

Tisdagen den 24 aug

Dagbok: 
Avg Sthlm kl 13,10. Ank S-öra kl 18,30.
Gångtid 5 tim 20 m. Rundgång 15 m.

Lagat ett lås och ett dörrhandtag.

Kommentar:

Vädret:
Uppehåll men mulnande fram på dagen. Oförändrad temperatur.

Dagens händelser:
Ett KLM-plan har störtat utanför Holländska kusten. Flygplanet kom från New York och hade mellanlandat i Shannon på Irland där ett antal passagerare hade gått av. 10 minuter efter att man hade fått radiokontakt med flygplatsen i Amsterdam bröts kontakten och det blev tyst. Det är uppenbart att planet har störtat i Engelska kanalen.

Alla som har uppnått en mer aktningsvärd ålder minns väl de här motorerna. Och det är många av dem som går den dag som är.




Det fanns många sådana här skolor på den tiden. Upplärning av hemmafruar, husföreståndare eller möjligen hembiträden var väl målsättningen.



Efter lång debatt börjar utvecklingen mot tvåkammarriksdagens avskaffande ungefär här. Men det återstod ännu många år med utredningar och debatter innan vi fick dagens system.





Nu har Svenska Amerika Linjen, ägd av Broströms fattat beslut om att bygga en ny passagerarbåt för trafiken över Nordatlanten. Det här beslutet är nog det som ledde till byggandet av "Gripsholm" som stod färdig 1957.



Så har ännu en klassisk Stockholmskrog öppnats efter stor renovering. 



Men i dag är det fler krogar som annonserar. Detta är bara några få i mängden. Men alla är väl kända "vattenhål".




Så är det åter dags för flottbesök. Denna gång med några fartyg från "over there" och staden blir fylld med "yankees". 




Churchill har mött Mendès-France för överläggningar. Hela den här perioden kännetecknas av många och stora möten om hur Europas framtid skall utformas. Möten där de deltagande nationerna för att säga det försiktigt inte var eniga om framtiden. En av stridsfrågorna var huruvida man skulle skapa en gemensam Europaarmé. Glöm inte att detta var innan EU kom till och NATO var också något relativt nytt. Men det var också innan "järnridån" helt och hållet gick ned.



Inga kommentarer: