onsdag 21 augusti 2019

Onsdagen den 18 aug

Dagbok: 
Avg S-öra kl 6,15. Ank Sthlm kl 11,40.
Gångtid 5 tim 25 m. Rundgång 15  m.
5 hl slagg.

Gjort färdig lejdaren och satt upp kroken för samma i maskinkappen. Smort hylsan.

Kommentar:
Det Mäster har gjort nu är att modifiera maskinrumslejdaren till att fungera som den gör än i dag. Det vill säga att man kan svänga ut den och passera på akterkant av maskinen.

Bakgrunden är att vintern 1949-50 gjordes det ju stora ändringar i maskinrummet efter den tragiska förlisningen i November 1949 (håll bara ut lite till så kommer en rejäl beskrivning av denna). Man bytte från strålkondensor till ytkondensor. Då måste man "klämma in" sådana ting som cirkulationspump, ytkondensor, kaskadtank samt en mängd med stora rör bakom maskinen. Där det tidigare varit eldarhytt placerades hotwell och donkeypump med alla rör som hör dit. Det är inte något tvivel att det  därmed blev praktiskt att kunna vrida ut lejdaren och gå in den vägen när man fick något ärende till bakdurken.

Vädret:
Först regn och åskskurar, sedan uppklarnande, oförändrad temperatur

Dagens händelser:
- Dr Axel Wennergren har köpt en majoritetspost i det Tyska stålverket Reheinisse Stahlwerk i Essen. Detta har en produktionskapacitet på 1000 ton. Jämför man med det stora Svenska stålverket Domnarvet så har detta endast kapacitet på 400 tusen ton. Dr Wennergren uttalar att köpet är en positionering inför den stor utbyggnaden av enskeniga så kallade "Alweg"- järnvägar. Han var också ledande i företaget som utvecklat och byggt detta järnvägssystem. Dess värre blev det aldrig någon succé även om det än i dag finns ett par lokala system som ännu är i drift.

- En Svensk turistbuss har kört rakt in i ett Tyskt värdshus som rapporteras totalförstört. Lyckligtvis är det inte några allvarligt skadade men de materiella skadorna är omfattande (se bild nedan).

- Sundbybergs stadsfullmäktige har uttalat att staden inte behöver någon T-bana. Även om de stadsdelar som ligger på Järvafältet skulle bebyggas så kommer de nuvarande kommunikationerna att räcka till. Med "nuvarande kommunikationer" förstods den gången SJ Lokaltåg, SJ Busstrafik samt Spårvagn 15.

- Det Ungerska klubblaget Honved är på turné. I går mötte man IFK Norrköping och vann med 5-0 inför 16.000 åskådare som imponerades av Ungrarnas vackra spel (se bild nedan).

Här är en bild från den Svenska buss som körde in i ett värdshus.



Bukowskis höstauktion är ju en institution. I år som år 1954. Men kanske något som egentligen mest är intressant för de kapitalstarka.


Minns ni när något som denna eller kanske större och kraftigare stod utanför var fastighet i landet. En ordentlig piskställning stod också på den bakgård där Donkeyman tillbringade sina barnaår. Och det var ett elände att bära ned hoprullade mattor, hänga upp dem och så piska dammet ur dem. Hur gör man egentligen i dag med den saken.


Zarah Leander tillhör Donkeymans stora favoriter från "the good old days". Även om hon tillbringade många år som Tysklands stora "superstar". Hon blev ju inte sämre artist av det.


En liten bild från Norrköping mot Honved. Och fotbollsintresserade undrar än i dag hur det kunde komma sig att den tidens bästa landslag kunde prestera att förlora VM-finalen.


En liten presentation av Operans första höstuppsättningar. Donkeyman minns mycket väl att trots att vi var en helt vanlig arbetarfamilj så besöktes Operan flera gånger per år. Operans beskrivning som överklasskultur är enligt min uppfattning högst överdrivet. Och se här vilka "kanoner" som framträder denna höst år 1954.


Inga kommentarer: