Dagbok:
Avg N-sund kl 7. Ank Sthlm kl 11.
Avg Sthlm kl 13,45. Ank S-öra kl 18,45
Gångtid 9 tim. Rundgång 30 m.
5 hl slagg.
Kommentar:
Vädret:
Mulet men uppehåll. Oförändrad temperatur.
Dagens händelser:
- En statlig utredning har föreslagit att sjöfartens myndigheter skall slås samman i ett helt nytt ämbetsverk som skall heta "Sjöfartsverket". I dag är statens befattning med sjöfartsärenden delad på ett större antal administrationer.
Det är inte många år sedan som sådana här (eller liknande) personsökare hängde i korridorerna på större arbetsplatser. Genom att de genererade olika ljussignaler kunde man se vem som söktes. Så kunde denne med lokaltelefonen ta kontakt med växeltelefonisten och få veta vad som saken gällde.
Automatiseringen av telenätet i Stockholmstrakten fortskrider snabbt. Men ännu år 1954 var det manuella telefonväxlar i många områden. Till exempel i Skärgården.
En institution skall tydligen gå i graven i London. Men i Sverige hade vi fortfarande en stor statlig krogkedja - SARA.
Renhållningen av Stockholms gator var dock en kommunal angelägenhet. Varje morgon gick en liten armé av gatsopare i gång för att hålla gatorna rena efter nattens äventyr. Det viktigaste verktyget var sopkvasten som bands manuellt.
Så här skulle kvasten manövereras. Undras om man inte använder ungefär samma kvastar än i dag i den mån man sopar för hand.
Detta är väl en tidig version av överlevnadsdräkt. Eller "immersion suite" som det heter på modern Svenska.
Ett ovanligt skäl till att sända SOS. Men nog så förståeligt att man gör det.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar