torsdag 25 april 2019

Torsdagen den 22 April

Dagbok:
Packat fast kondensorgavlarna. Gjort klart ventilerna på bägge fördelningslådorna och packat tre stycken rörskarvar.

Kommentar:
Detta är ett typiskt tvåmansjobb och Mäster har säkert väntat på att få assistans av eldaren.

Blidösund fick ytkondensor efter haveriet vid Trälhavsgrunden år 1949. Man har antagligen tagit loss gavlarna på hösten för att provtrycka och täta eventuella läckage. Läckande kondensor skapar nämligen många problem. Man får in saltvatten i pannan men ännu värre är att det flödar in för mycket vatten i systemet så att kaskadtanken (hotwell) flödar över. Kondensorn är en stor burk som sitter på styrbordssidan bakom huvudmaskin.

Blidösund gick i nästan 40 år med strålkondensor, i likhet med de allra flesta skärgårdsbåtar. Vilket betydde att någon gång i sommarsäsongen tvingades man stoppa ett par dagar för att göra pannrent. Det vill säga knacka loss saltavlagringar från tuber och eldrör. Med ytkondensor slipper man detta. Den maskinkunnige kan se var reglaget för vattenventilen tidigare satt och var de blindflänsade rören in/ut ur styrbords maskinkolonn satt.

När man satte in ytkondensorn blev man tvungna att förändra maskinrummets geometri på styrbords sida. Ytkondensorn tar stor plats men man måste också "klämma in" en kaskadtank. Här samlas kondensat men man har också filter för att ta bort cylinderoljan från matarvattnet. I många båtar går också returerna från värmesystemet till kaskadtanken. Men i Blidösund valde man att inte göra detta, troligen därför att utrymmet inte tillät en tillräckligt stor kaskadtank.

Fram till denna ombyggnad låg eldarhytten nere i maskinrummet. Det var ett litet krypin där kaskadtank och donkeypump sitter i dag. Detta var en ganska vanlig lösning i gamla tiders ångbåtar. Men detta måste man "offra" för att få plats med ytkondensor och tillbehör. Men den som vill kan än i dag se hur den gamla eldarhytten var utformad.

Fördelningslådorna som Mäster nämner är antagligen de två ånglådor nere i maskinrummet där ångan fördelas till hjälputrustning som pumpar och annat. De sitter på akterkant av styrbords kolbox.


Vädret:
Svag vind, Molnigt, Vackert väder. Något stigande temperatur men det riktiga vårvädret infinner sig inte än.

Dagens händelser:
- Den stora händelsen är givetvis gårdagens begravning i Oslo. Tidningen fylldes av ett långt reportage med mängder av bilder. Rubrik "Tiotusentals vita blommor smyckade Oslo Domkyrka".

Men Donkeyman skall enbart återge ingressen på första sidan där Svenska Dagbladets journalist under signaturen "Attis" skrev följande om jordfästningen. Som jag tycker är otroligt vackert och ett fantastiskt journalistiskt arbete.

"Solen var den sista som tog avsked av kronprinsessan Märtha. När de tre skovlarna mull fallit, alla Norges kyrkklockor ringt. Kronprinsessans mor, man och barn stått vid en sjunkande kista och med tårade ögon givit henne de sista violerna följde solen henne. Kistan sjönk men inte ned i mörker. Över fjordarnas glittrande vatten, in i de tunga medeltida valven kom solen till hennes sista vilorum. När alla anhöriga och vänner lämnat henne och Akershus Slottkyrka blev tyst och stilla låg ett vackert soltäcke över hennes bår i kungakrypta. Det var dagens vackraste syn, en syn av frid och skönhet. Så slöt den dag då Norge tog avsked av den Svenska prinsessan so blivit "en Guds glädjegåva till hela Norge."

- I går var det invigning av den nya järnvägstunneln under Söder och den nya järnvägsbron mellan Söder och Riddarholmen. En av de första resenärerna kommer att bli kungaparet på sin återresa från Oslo.

- Amerikanska flygplan är nu på väg med Franska fallskärmsjägare för att förstärka försvaret av den belägrade fästningen Dien Bien Phu. Kommendanten general de Costries har per radio begärt skyndam hjälp med mer trupper men också med livsmedel, ammunition och andra förnödenheter då förråden börjar tryta efter den långa belägringen.

- Norska Amerikalinjen har segling var 14:e dag Oslo- Köpenhamn- Halifax- New York omväxlande med fartygen "Oslofjord" och "Stavangerfjord"

- Islands president ankommer med nattåget tillsammans med det Svenska kungaparet till det statsbesök där programmet ändrats beroende på begravningen. De skall åka i kortege Centralstationen- Norrbro- Skeppsbron- Slottsbacken- Kungliga Slottet.

Inga kommentarer: