Dagbok:
Fortsatt med ångpannearmaturen. Lagat belysningsledningen från land.
Kommentar:
Ångpannearmaturen är ett stort jobb som kräver noggrannhet. Slarv kan straffa sig under säsongen. Att maskinisten använder ordet "belysningsledning" understryker att den tidens landström inte räckte till för mer än några lyspunkter. Det var en helt vanlig skarvsladd som ledde till en liten transformator 220/65 Volt. Sedan var den ansluten till elnätet ombord. Glödlamporna gjorde ju inte någon skillnad på att det var växelström från land men likström när man körde båtens generator. Bara spänningen var ok.
Det var inte något som drevs av landströmmen, endast ett antal glödlampor. Säkringen från land var antagligen 10 A. Så var det när jag började på Blidösund 1971. Skulle man köra en liten värmefläkt måste man dra skarvkabel och offra belysningen. Alternativt om man ville använda en elektrisk borrmaskin eller något annat verktyg.
År 1954 fanns också ett stort batteriställ på akterdäcket. Det var Ni-Fe ackumulatorer som laddades av fartygets elverk när det var i gång. Eftersom många natthamnar ute i skärgården inte erbjöd landström så tog man belysningsström från batteristället när man låg stilla. Och det var noga med belastningen. Maskinisten checkade ut att det inte var onödiga glödlampor tända som drog ström ur batterierna.
Dagens skärgårdsbåtar har landström i stort sett på alla platser där man ligger still. Samt dieselgeneratorer som kan köras om det inte är landström. Dessutom är landströmmen en kraftfull 3-fasmatning som håller hela fartyget gående. Möjligen med undantag för de allra största förbrukarna som till exempel lastkran.
Det framkommer inte vad som var fel med kabeln men det är inte ovanligt att den kommer i kläm mellan båt och kaj och då går av. Ett problem som också moderna tiders maskinister då och då drabbas av. Hade det bara varit säkringen som gått beroende på överbelastning tror jag inte att Mäster skulle ha brytt sig om att skriva något.
Väder:
Vackert väder och metereologerna lovar att det skall stå sig en tid framöver.
Dagens händelser:
- Calle Schewen begravdes på Söndagen vid Frötuna kyrka. Närvarande var det mesta av kändisar och kulturpersoner med anknytning till skärgården. Efter begravningen tog sig gästerna till Norrtelje Stadshotell där det vankades ett stort gravöl.
- Storbrittanien låter sig inte dras in i Frankrikes Vietnamkrig trots att USA:s utrikesmister Dulles lockar sin Brittiske kollega Eden. Denne hänvisar helt och hållet till den kommande Genevekonferensen.
- Många Svenskar inklusive ledarsidan på SvD är upprörda över att Sveriges Radio har beslutat att Kommunisterna skall få delta i alla debatter inför det kommande valet på lik linje med "de demokratiska partierna". Retoriken går ungefär så här: "Moskvas filial i Sverige tillåts propagera för ett förkastligt samhällssystem." De som genomdrivit detta är Socialdemokraterna som ju också bekämpar SKP med alla medel inom fackföreningsrörelsen. Men de har också behov av SKP som stödhjul för att behålla majoriteten i Riksdagen.
- Stor nöd rapporteras från Spanien. Apelsinskörden har slagit fel vilket leder till fattigdom. Många som inte har råd med bostad bor nu i grottor. Det rapporteras om hela grottstäder. Det är relativt enkelt att karva ut grottor ur berg som består av kalksten.
- Cometolyckorna förbryllar expertisen. Av de vrakrester man har funnit framgår att planet splittrats helt redan i luften på 7-10000 meters höjd. Tre Cometplan skall nu provflygas där piloten utsätter planet för påkänningar långt över det normala. För piloternas säkerhet har man installerat katapultstolar.
- Allsvenskan startade om i går. Resultaten blev: Djurgården-Kalmar 3-0, Degerfors-Elfsborg 2-1, IFK Göteborg-AIK 1-4, Helsingborg-Norrköping 0-3, Jönköping-Sandviken 1-2, Malmö FF-GAIS 1-1
Tabellen då 14 omgångar av 22 har spelats:
Norrköping 17p, Helsingborg 17p, GAIS 17p, Kalmar 16p, Degerfors 15p, IFK Göteborg 14p, Sandviken 14p, Djurgården 13p, Jönköping 12, Elfsborg 11p, Malmö FF 10p
Som jag nämnde i går spelar man höst-vår. Omläggningen till dagens vår-höst var ännu ett par år bort.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar