torsdag 11 april 2019

Torsdag 8. April

Dagbok:
Fortsatt med avtappningar och kranar under durkarna. Packat om tre rör.

Kommentar:
Se gårdagen

Väder:
Fortsatt kalla nätter och milda dagar. Typiskt väder för årstiden.

Dagens händelser:
- Det rapporteras att Walter Ulbricht har valts återvalts till ledare för den Östtyska administrationen.

- Från Fransk sida rapporteras att det nu är lugnt vid Dien Bien Phu. Man tror att Vietminh börjar få ont om ammunition men intensiva transporter har iakttagits. Men Vietminh har startat en stor offensiv mot Hanoi. 10.000 Vietminh tros komma att  göra ett försök att avskära Hanoi från hamnstaden Haiphong.

- En stor artikel om färjetrafiken till kontinenten konstaterar att Helsingborg- Helsingør kommer att få 40 turer var dag i sommar. Man ger bilisterna rådet att fylla upp tanken på Svensk sida då bensin uppges vara betydligt dyrare i Danmark. Där får man betala hela 77 Danska öre per liter vilket motsvarar 58 Svenska öre.

 Gedser - Grossenbrode kommer att gå 7 turer per dag. Korsør - Nyborg har 14 dagliga turer. Malmö - Köpenhamn går 4 gånger per dag. Men här finns också rena passagerarbåtar. Trelleborg - Travemünde går en tur om dagen. Men denna statistik gäller enbart bilförande färjor. I tillägg finns ett antal tågfärjeturer på de flesta av de här lederna.

- De som reser till kontinenten med tåg får tipset att köpa matkuponger (vouchers) på sin resebyrå. Då slipper man växla in en massa valutor bara för att äta i restaurangvagnen i länder som man bara passerar igenom. Den gången var det ju lokala valutor i alla länder och Donkeyman minns väl från sina kontinentala resor i ungdomen alla de olika valutor man måste medföra. Penningväxlare var ett stort yrke den gången med mängder av växlingskontor i alla större städer.

- I Riksdagen gäller dagens största debatt frågan om Norrbottens Järnverk. Kritikerna menar att det hade varit en lysande affär om det varit färdigt vid krigsutbrottet och kunnat producera under uppbyggnaden efter kriget. De menar att nu är det för sent att börja bygga eftersom motsvarande industrier byggs upp i många av Europeiska länder.

Inga kommentarer: