Dagbok:
Fortsatt med ångpannearmaturen. Varit till varvet med en del spindlar, käglor och småsaker som skall repareras.
Kommentar:
Nu har Mäster samlat på sig en del ting som han inte kan fixa med handverktygen ombord. Han behöver ganska säkert hjälp med svarvning, putsning men kanske till och med nytillverkning. Det är normalt att det blir en del sådant när man går igenom armaturen. Antagligen har Mäster öppnat alla ventiler så han vet vad som behöver tas till verkstad. När han får tillbaka delarna kan han ganska snabbt sätta ihop de sista armaturerna.
Det är troligen Djurgårdsvarvet som avses i det här fallet. Donkeyman vet att de var "hovleverantör" till det gamla Blidöbolaget. Eftersom båten låg vid Strandvägen tog Mäster antagligen 7:ans spårvagn ned till varvet. Eller möjligen tog han sig en stärkande promenad i det vackra vårvädret.
Men - jämfört med i dag var nog den tidens sjöfolk starkare rent hantverksmässigt. Man använde utomstående firmor i minsta möjliga utsträckning och då bara till sådant som man absolut inte kunde klara själv med den utrustning man hade ombord.
Väder:
Fortsatt stabilt vårväder.
Dagens händelser:
- Herrar Dulles och Eden har kommit överens om att i händelse den kommande Genevekonferensen misslyckas så skall man försöka få till en säkerhetspakt med USA, UK, Frankrike, Australien och New Zeeland som ledande nationer. Men man skall även försöka få med andra Ostasiatiska länder som till exempel Filippinerna. Detta för att med alla medel hindra kommunistisk expansion. Vi som var med på 60-talet vet att denna pakt kom till stånd. Man klarade också att dra ut på kriget i Vietnam i många år till.
- Från och med nu kan man i Norrbotten köpa dagsfärska morgontidningar från Stockholm. SAS kommer nämligen att ha dagliga morgonflyg till Luleå. När detta landar 1240 skall tidningarna distribueras med bil och tåg vidare ut till de större samhällena. Inom kort skall SAS låta Luleåplanet sedan fortsätta ända upp till Kiruna tre dagar i veckan. Problemet är att flygplatsen i Kiruna är högst provisorisk och startbanan tål inte de stora passagerarplanen förrän tjällossningen är över och banan har grusats.
- Kronprinsessan Märthas stoft fördes i går från Skaugum till Slottskapellet. En procession som följdes av tiotusentals åskådare. Där skall hon stå på "lit de parade" fram till begravningen. Allmänheten kommer att få tillfälle att defilera förbi kistan.
- Addo presenterar en modern räknesnurra. Modellen heter Multo och kostar endast 298:-
Reklamen säger att man kan sköta den med en hand och ha den andra fri till att kolla siffror, slå i register eller svara i telefon.
- Domkapitlet söker en representativ våning a 7 rum eller mer för den blivande Biskopen i Stockholms stift. Personer som är intresserade av att lösa denna fråga ombedes hänvända sig skriftligen eller per telefon 10-13 el 14-17.
Blidötrafiken i Påsk:
Som av en slump inträffar påsken 1954 samma vecka som årets påskhelg. Fram till denna Tisdag går trafiken efter samma mall som jag redovisat tidigare men så här blir turerna i Påskhelgen:
Onsdag
Anna* Almvik-Furusund kl 0630 och 1600, Furusund- Almvik kl 1025 och 1715
Storskär Stockholm- Blidösundet- Köpmanholm- Furusunds slip kl 1300
(detta blir vårens första tur genom Blidösundet islossningen har gått snabbt)
Torsdag
Anna* Almvik-Furusund kl 0630 och 1600, Furusund- Almvik kl 1025 och 1715
Storskär Slipen- Köpmanholm- Blidösundet- Stockholm kl 0600
Norrskär Sthlm- Norrleden- Slipen- Köpmanholm- Norrsund- Söderöra kl 1100
(sedan tomtur till Sthlm)
Långfredag
Anna* Tomtur till Furusund, Furusund- Almvik kl 1025
Storskär Sthlm- Blidösundet-.Gräskö kl 0815
Norrskär Sthlm- Norrleden- Slipen- Köpmanholm- Söderöra kl 0815
Påskafton
Anna* Almvik- Furusund 0630 och 1600, Furusund- Almvik kl 1025 och 1715
Påskdagen
Inte några turer
Annandag Påsk
Anna* Almvik- Furusund kl 1600, Furusund- Almvik kl 1715
Storskär Gräskö- Blidösundet- Stockholm kl 1515
Norrskär Söderöra- Norrleden- Sthlm 1515
* Annas turer i anslutning till buss Furusund- Norrtälje samt tåg Norrtälje- Sthlm
Det kommer en mängd båtar i trafik till Påskhelgen efter vinterliggande. Storskär går sina första turer denna helg. Norrskär och Anna har gått hela vintern. Vi kan också notera att Storskär och Norrskär tillbringar hela påskhelgen på Gräskö resp Söderöra. (Eller gick de till Norrsund eller Furusund för att fira påsk. Det får vi aldrig veta).
För den som lever i 2019 ser ju den här tidtabellen väldigt tunn ut. Speciellt med tanke på att bilvägen ännu bara nådde fram till Furusund. Men vi måste hålla i minnet att den tidens sommarbostäder sällan hade villastandard som i dag. Det var i huvudsak det man kallade "sportstugor", det vill säga dåligt isolerade små och enkla hus. Det var inte många som hade lagt in elström eller telefonledning, långt mindre avlopp, värme, rinnande vatten, dusch och toalett. De flesta reste inte ut till stugan förrän våren hade satt sig ordentligt. Däremot kan vi nog tänka oss att Påskhelgen lockade en del Blidöbor som flyttat till Stockholm.
En annan sak är att skärtorsdag för de allra flesta var vanlig arbetsdag och många jobbade också lördagstid på Påskafton. Dagens 10-dagars påskstängning av samhället låg ännu många år i framtiden. För de som ändå hade lite längre påskledighet och önskade sig ut var nog Långfredagens morgontur ut och Annandagens eftermiddagstur tillbaka det naturliga valet. Två stora ångbåtar som täckte hela Blidöområdet, den ena genom Blidösundet och den andra genom Norrleden.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar