fredag 5 april 2019

Fredag 2. April

Dagbok
Börjat skava in buntlagret

Kommentar
Denna första fredag innehåller egentligen en mängd information trots att den verkar väldigt minimal. Låt mig försöka att tolka den.

Maskinchefen och de andra som har törnat till den 1.April har uppenbarligen klarat av att organisera det som måste göras för att kunna arbeta och bo ombord.

Fartyg som "Blidösund" som inte gick året runt slutade säsongen någon gång på hösten och då gjorde man så mycket som möjligt av underhållsarbetet då. (Vilket man gör än i dag i sådana fartyg). I maskin betydde det att man satte an lager, gejdrar, bussningar med mera. Men uppenbarligen hann man inte med buntlagret. Något som nu maskinchefen sätter i gång med. Men framför allt på däck gjorde man målning och sådant på våren.

Ett buntlager är på modernt maskinspråk ett "Trycklager" eller en "Thrust Bearing". Detta är alltså där propellerns kraft överförs till själva fartyget. Ett lager som överför en stor kraft och som måste vara ordentligt "ansatt". På Blidösund liksom alla andra ångfartyg sitter det mellan maskin och själva propelleraxeln.

Buntlagret består av en kort axelbit där det finns ett antal "kammar". På Blidösund är det fyra stycken kammar. Så är det två stycken gängade stänger som löper parallellt med kammarna och  är kraftigt anslutna till fartygets skrov. Sedan har man fem stycken "buntar", "byglar" eller "skinkor" som är U-formade. De vilar mot de här gängade stängerna och sätts in mellan kammarna samt framför och akter om. På bägge sidor av "buntarna" är det gjutet vitmetall så att kammarna kan trycka mot buntarna och överföra kraft. Deras läge justeras med muttrar på de gängade stängerna.

Men så har vi det problemet att det är omöjligt att anpassa buntarnas tjocklek så att alla har samma tjocklek mellan kammarna. Därför är det vanligt att man justerar några kammar så de driver framöver och något färre så de driver akterut. Alltså kommer vevaxeln att ha en rörelse mellan fram- och backgång. Kanske en halv millimeter eller så. Detta gäller även för dagens fartyg. Men detta måste också justeras så att inte någon del av maskinaxeln tar i maskinens ram vare sig framöver eller vid back. Det vill säga - axelns läge i längsled är korrekt.

Maskinchfen lyfter upp var bunt, märker av kammen med en speciell sorts blåfärg, monterar bunten och baxar runt. Men initialt lägger han bunten mot en planskiva och märker av på den. När han till slut är nöjd med ytorna hugger han in smörjspår och putsar av det hela. Så monterar han bunten och när alla är monterade "sätter han an" positionen och låser axelns läge med muttrarna på den gängade stången. Själv satte jag tre föröver och två för back. Samt axelns förflyttning fram-back på si så där 0,6 mm.

Även om man skaver in buntarna och gör detta noga så är det omöjligt att få det perfekt. Därför är konstruktionen sådan att ytan är stor mellan bunt och kam. Så har man individuell smörjning av alla kammar och dessutom är det vanligt att ha vattenspolning som kan sättas an direkt på kammarna. "Just in case".

Förra säsongen hade "Storskär" problem med buntlagret men den båten har en lite mer sofistikerad konstruktion. Men även på den typ av buntlager som är på "Blidösund" och "Norrskär" så är detta en tidsödande operation.

Vädret
Denna första Fredag i April var det runt noll grader. Man utlovade uppklarnande och stigande temperaturer. Fram till dess hade det varit en rejäl vinter. Inte någon våldsam vinter men en vinter med ishinder och liknande (återkommer till detta om ett par dagar).

Dagens Nyheter
Denna dag noterar jag mig följande ting från tidningarna:

- Gårdagens nyhet där utrikesminister Molotov i Sovjetunionen önskar deltaga i den nybildade Atlandpakten (=NATO) avvisades tvärt i USA. Tidningarna där kommenterade det hela som ett skämt från Sovjetunionens sida. Inom kort bildades Warszawapakten som en motpol.

- I USA var det en stor politisk debatt om Vätebombens eventuella farlighet utöver att det var en särdeles kraftfull bomb.

- Flygpriserna i hela Europa, inklusive SAS, ökar med ungefär 10%. Detta betyder att en turiskklassbiljett till London går upp med 7 kronor och en business går upp med 19 kronor.

- Air France upprättar en daglig förbindelse Stockholm- Hamburg- Paris. Flygtypen blir den supermoderna "Vickers Viscount".

- Bland annonserna ser man att den nya produkten "Nylife" kan behandla damstrumpor så att det "skall mycket till" för att maskor ska gå. Därav fördubblas livslängden på nylonstrumpor. Sade i vart fall "Nylife". Notera också denna tidiga "Svengelsk".

- Vill man etablera ett nytt hotell så är en "Hotellbåt" till salu. Vilket är rena fyndet. Där finns 40 högklassiga rum och allt annat som behövs för att etablera ett ordentligt hotell

- Frälsningsarmens orkester i Tranås (38 pers) reser till USA på turné.

- I går genomfördes ett uppseendeväckande 1.Aprilskämt. Det var två närliggande skolor där 1.Ringarna, dvs 1-årskursarna i gymnasiet hade samarbetat. Norra Latin var en skola för "gossar" och Norrmalms Flickskola var en skola för "flickor". Men man bytte plats så när lärarna kom till första lektionen satt det flickor på gosseskolan och tvärtom. Vilket väckte munterhet och uppseende.

Inga kommentarer: