måndag 22 april 2019

Måndagen den 19 April

Dagbok:


Kommentar: 
I dag är det Annandag Påsk. Som också är helgdag och också arbetsfri dag. Men den här dagen kom det inte heller ut några morgontidningar så jag väljer att kommentera ett par andra ting i dag i stället för dagens händelser.

Som ni ser har jag ändrat formen för rubriken. Helt enkelt därför att Mäster skrev Måndagen den 19 April i stället för Måndag 19. April som jag brukar skriva. Mitt skrivsätt är lite Anglofierat men det användes inte år 1954. Vi fortsätter så som det står skrivet i dagboken.

Sedan skall jag komma med lite onödigt vetande. Varför firar man Annandag Jul, Annandag Påsk och Annandag Pingst? Det skedde ju inte något i Bibeln på Annandagarna som krävde religiöst markerande. De viktiga dagarna är ju Juldagen, Påskdagen och Pingstdagen som alla anses celebrera viktiga händelser.

Orsaken är helt enkelt den att i gamla tider var det mycket mer komplicerat att flytta på sig. Det fanns mängder med kyrkor men inte lika många präster. Många kyrkor hade inte egen präst utan en präst skötte flera kyrkor så det var inte praktiskt möjligt att hålla Gudstjänst varje söndag. Men de här tre helgerna ansågs så viktiga att man måste ha Gudstjänst då. Kanske man kunde ha tidigt på dagen i kyrka och sent på dagen i en annan men Annandagen gjorde det möjligt att samlas ena dagen i en kyrka och nästa dag i en annan. Och prästen fick flytta sig mellan. Kanske han red, eller åkte mer ståndsmässigt i vagn. Men det var ursprunget till Annandagarna.


Inga kommentarer: