Dagbok:
Fortsatt med ångpannearmaturen.
Kommentar:
Se gårdagen
Vädret:
Klart väder, uppehåll, kyliga nätter men stigande dagstemperaturer
Dagens händelser:
- Den riktigt stora nyheten är ett förnyat totalhaveri med det Brittiska passagerarplanet "Comet". Detta är världens första kommersiella jetplan (eller reaplan som man sade den gången). Det tog 44 passagerare, 800 km/tim, 12.000 meters marschhöjd. Detta revolutionerande plan var den Brittiska industrins stolthet. Med hjälp av detta kunde man resa från London till Tokio på 36 timmar. En resa som med tidigare propellerflyg hade krävt det dubbla. Det var levererat 65 plan och 100 låg i beställning.
Två plan hade tidigare störtat utan att man fått någon klarhet i orsakerna. Alla plan hade haft flygförbud medan man undersökte orsakerna. Men nu hade man börjat flyga igen sedan planen hade modifierats en del. Nu störtade ett tredje. Det rapporterades att planet helt momentant hade gått i upplösning. Något som hade skett så snabbt att telegrafisten ombord inte hunnit sända nödsignal. Besättningen på 7 man och de 14 passagerarna ansågs ha omkommit momentant.
Den självklara slutsatsen var att här var man utsatt för sabotage. Troligen tre gånger.
Vi som sitter med facit i hand vet att flygplanet hade ett allvarligt konstruktionsfel som gjorde att det helt enkelt inte hade nog styrka. En starkt bidragande orsak var att fönstren var rektangulära och därmed erbjöd svagare hörnor vilka blev utgångspunkt för sprickbildning. Ser ni till dagens flygfönster så har de avrundad form. Med tiden ledde detta till en av de stora industriella katastroferna i Storbrittanien. Brittisk flygindustri återtog aldrig sin ledande ställning. Även om en förbättrad modell av "Comet" kom i drift några år senare.
- I Sverige rasar debatten om Norrbottens Jernverk vidare. Grundat 1940. När vi når 1954 är verket i stort sett färdigbyggt och ett av Europas modernaste. Problemet är "bara" att det finns många konkurrenter och de tillverkar stål mycket billigare. Socialdemokraterna byggde vidare och utvecklade. Vilket gav ännu större förluster.
Vi som sitter med facit i hand vet att längre fram bildade man Svenskt Stål AB där tre förlustgivande stålverk slogs samman till ett stort statligt bolag. Utan att producera vinst. Man projekterade sedan det gigantiska Stålverk 80 som började byggas. Men detta stoppades 1976 av den borgerliga regeringen. Då hade världen ett gigantiskt överskott av stål och den Svenska varvsindustrin som varit en stor kund hade mer eller mindre försvunnit.
- Det Svenska fartyget "Fortuna III" har använt 1 månad på en resa från Norrköping till Rønne på Bornholm. Det har suttit fast i packis på Östersjön. Tidvis var det så illa att besättningen övervägde att överge fartyget. Skansen var full av vatten och besättningen hade tvingats flytta akterut.
- Sveabolaget öppnar en ny linje till Travemünde med sitt fartyg "Heimdal". Man kan lasta 25 bilar. Tidtabell: Onsdag Travemünde- Stockholm. Lördag Stockholm- Travemünde. Måndag Travemünde- Malmö. Tisdag Malmö- Travemünde. Biljettpris Sthlm-Trave: Däcksklass- 60:-, 1:a klass singlehytt- 150:-. Plats för 63 pass i 1:a klass, 72 i Turistklass, 50 i Däcksklass.
- Avslutar med att återge en av den tidens kontaktannonser. Notera förkortningarna:
Civiling i 40-årsåld. berest, god ekon, bosatt i större handelsortsstad, sök. bek. för ev. äkt. Hon bör vara c:a 30 år (ej över 35), sund, naturlig, välv., bild., kult., helst musik., helst ej rökare.
Sv.t. "Påsken 54-180", SvD, hk.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar