Dagbok:
Slutat skava och satt an buntlagret
Kommentar:
En kort rad som innehåller så mycket. Mäster har varit rask i vändningarna. Han har skavt in buntlagret på några få dagar. Sedan har han "satt an" lagret. Detta betyder på normalsvenska att han har monterat och justerat in lagret.
Det låter enkelt men kräver en hel del erfarenhet. Eftersom han har plockat upp och satt ned alla buntarna flera gånger samt dessutom baxat en hel del måste han justera in axelns läge. Den förliga bunten kan bara driva föröver och den aktra akteröver. Men de tre däremellan kan dra bägge vägar.
I en perfekt värld skulle de ha exakt samma tjocklek så fyra buntar drar föröver och fyra akteröver. Men så är det inte. De är olika slitna och skavningen gör att man måste välja. Det vanliga i den här situationen är att totalt tre buntar får dra föröver och två får dra vid backgång. Vevaxeln flyttar sig någon halvmillimeter mellan fram- och backgång.
Men han måste kontrollera att axeln med excentrar, vevar och så vidare inte kan komma i kontakt med maskinramen utan går fritt i bägge ändlägena. Det är en enkel sak att flytta axeln fram och tillbaka med ett vanligt spett. Buntarnas exakta läge kollas med "kännbleck", det vill säga bladmått. Det här är en viktig procedur som måste göras noggrannt. När allt är klart låser han buntarnas läge med låsmuttrar. Under säsongen kollar han ansättningen då och då samt vid behov justerar man.
När detta är klart monterar han antagligen kylvattenrören som kan användas för att kyla lagret vid behov. Buntlagret smörjs med olja från en oljekopp på toppen av var bunt och smörjvekar som suger upp oljan och levererar den ned i lagret. Men den här typen av enkla lager brukade av tradition ofta tillsättas lite kylvatten så att det bildas en olje/vattenemulsion som både smörjer och kyler. Något som inte är så lyckat i moderna tider när man inte önskar olja i kölen. I gamla tider tog maskinlänsen allt och skickade det på utsidan.
Vädret:
Nu har våren slagit till. Kalla nätter men upp mot 10 grader på dagen. Vilket också betyder att skärgårdsisarna kommer att försvinna nog så snabbt.
Nyheterna:
- Dagens absolut största nyhet är att den Norska Kronprinsessan Märtha har avlidit efter några veckors sjukdom. Hon var dotter till den Svenska prins Carl och prinsessan Ingeborg. Hon var gift med den Norska kronprinsen Olav, sedermera kung Olav. Hon var också mor till nuvarande kung Harald.
Under kriget flydde hon med barnen till Sverige, därifrån reste hon till USA med båt från dåvarande Finska Petsamo. Hennes minne hedras i Stockholm genom att den Norska kyrkan heter "Kronprinsessan Märthas Kyrka och utanför denna är det en staty till minne av henne.
- Den välkände dirigenten Toscanini har hållit sin avskedskonsert vid en ålder av 87 år. Han dirigerade på Metropolitan i New York redan år 1907.
- Det rapporteras att man oroas över planernas tillstånd inför den Allsvenska vårpremiären kommande helg. Senaste veckans snö och slask har skapat stora problem. Råsunda rapporteras vara spelklar medan Stora Valla i Degerfors anses helt hopplös.
- Väntade fartyg till Stockholms hamn i dag:
Merkur från Rotterdam, Caltex Mocambique fr Rotterdam, Belooskov fr London, Aalotar fr Åbo, Djemila fr Donges, Kullen fr. Norrköping, Soya Andrea fr Batoum, Annemarie fr Stralsund, Leonard T fr Fowley, Crerua fr Hamburg, Ryd fr Malmö, Möwe 1 fr Antwerpen, Oosterburg fr Rotterdam, Truro fr Hull, Siljan fr Köpenhamn
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar