tisdag 23 april 2019

Tisdagen den 20 April

Dagbok: 
Gjort klar Donkeypumpen med tillhörande sug- och trycklådor, gjort klar däckspumpen samt en del kranar.

Kommentar:
Donkeypumpen är en ångdriven pump som kan användas till det mesta. Den fungerar som brandpump och när man spolar däck. Den kan användas till att länsa med. Den kan användas som matarpump, man kan också cirkulera pannvattnet med den. Ligger man vid varv med tillgång till tryckluft kan man köra den på luft. Till pumpen finns två fördelningslådor med ventiler till/från olika förbrukare. En på sugsidan och en på trycksidan.

Det maskinisten har gjort är att han har packat om pumpstängerna och slipat ventilerna i pumpen. Sedan har han sett över ventilerna i fördelningslådorna samt ventilerna för ånga in och ut.

Däckspumpen är en helt vanlig klaffpump som man pumpar med handkraft. Den kan användas både som brandpump och som länspump. I ledningssystemen för de här pumparna finns ett antal ventiler som troligen också fått sin översyn nu.

Jag vill påstå att Mäster har gjort ett gott dagsverke denna dag, men antagligen är prylarna i gott skick så var enhet inte tar så mycket tid. Men det är mycket detaljer att se över i de här systemen.

Vädret:
Måttlig vind, vackert väder, oförändrad temperatur

Båtförbindelserna:
Efter Påskhelgen går Waxholmsbolaget nu över till vårturlista. Turerna till Blidö blir som följer:

Anna           Almvik- Furusund                                Furusund- Almvik
Måndag       0630                                                       1025
Tisdag         0630                                                       1025
Onsdag        0630   1600                                            1025    1715
Torsdag       0630                                                       1025
Fredag         0630                                                       1025
Lördag         0630    1600                                           1025     1715
Söndag        1615                                                        1735

                   Slipen- Furusund                                    Furusund- Slipen
Onsdag       0950                                                        0920       1715
Lördag        0950                                                        0920

Alla turer i korrespondens med buss till/från Norrtelje samt tåg till/från Stockholm

Båtar till/från Stockholm
Tisdagar    Rödlöga    1000 Stockholm- Blidösundet- Norrsund
                                   1400 Norrsund- Blidösundet- Stockholm
Onsdagar   Saxaren    1300 Stockholm- Blidösundet- Slipen
Torsdagar  Saxaren     0600 Slipen- Blidösundet- Stockholm
Lördagar   Rödlöga    1300 Stockholm- Blidösundet- Slipen
Söndagar   Rödlöga    1530 Slipen- Blidösundet- Stockholm

Extraturer utlovas till Valborg och 1:a Majhelgen.

Dagens händelser:
- I Oslo defilerade minst 10.000 förbi kronprinsessan Märthas bår i Slottskapellet. Kilometerlånga köer rapporterades genom och runt Slottsparken.

- I USA rasar en våldsam debatt om man skall ingripa i Vietnam eller ej.

- Hårda strider vid flygplatsen i Dien Bien Phu. Stora Franska förluster rapporteras

- Gunnar Myrdal ges skulden för den nuvarande ekonomiska krisen i Norrbottens Jernverk. Det var under hans tid som handelsminister som man byggde ut jernverket till 5-dubbla produktionen. Det är denna enorma expansion som är grunden till de enorma skulderna och förlusterna tack vare stor överproduktion. Hela räkningen kommer att lämpas över på skattebetalarna.

Med facit i hand: Detta med Norrbottens Jernverk skulle bli en politisk strid de kommande 30 åren. Liksom varvsindustrin. Det var Socialdemokraterna som dominerade och de ville driva en expensiv industripolitik. Stora industriföretag som kom i kris togs över av staten och man önskade investera sig ur alla kriser. På 60-talet beslutade man att anlägga "Stålverk 80" i Luleå som egentligen skulle bli en gigantisk utvidgning av Norrbottens Jernverk. Men ännu mer fallande  stålpriser och tilltagande konkurrens gjorde att hela projektet lades ned längre fram. Men då hade man hunnit modernisera hela farleden genom Östersjön, Bottenhavet, Kvarken och Bottenviken med nya fyrar och sjömärken och därmed kunde betydligt större fartyg gå till Luleå än tidigare. Ett antal av de nybyggda fyrarna är i dag släckta och står som monument ute i "havet".                                       

Inga kommentarer: