onsdag 24 april 2019

Onsdagen den 21 April


Dagbok:
Allan Gustavsson börjat som eldare ombord.
Gjort klar fettavskiljaren. Satt upp en del rör. Slipat ventiler. En ventillåda och ett par rör sönderfruset under vintern och skall lagas vid varvet.

Kommentar:
Nu får chiefen sällskap så det blir två man om att jobba i maskin framöver.

Blidösund var på den tiden utrustad med en form för länsvattenseparator som satt uppe i skylightet. Det är ju så att i en ångbåt med helt öppna vevhus nedöver kommer en del olja och vatten i kölen. Detta pumpas automatiskt ut av maskinlänsen. Men länsvattnet gick först igenom den här "fettavskiljaren" där man skiljde oljan från vattnet. Inte av miljöskäl utan helt enkelt för att ta vara på oljan och återanvända den. Detta var en uppfinning från krigets dagar.

Detta vet jag om Tor Allan Gustafsson.

Född 19.10 1921 i Horn (Östergötlands län, Östergötland)
1940 bor i Hällefors, Horn, Södermanland. Är jordbruksarbetare hos Alrik Gustavsson.
1947 skriven i Södra Vi, Kalmar län
1950 bor i Öhlsta, Gnesta. Är mantalsskriven Frustuna, Södermanlands län. Är eldare och tillhör sjömanshus 2578. Värnpliktsnummer 145-22-44.
1960 bor på Gåshällsvägen 7, 2 tr i Johanneshov. Mantalsskriven Skarpnäck. Inflyttadd 1959 från Södermanlands län. Är sjöman och frikallad.
1975 bor på Kyrkogatan 10 i Älmhult och är glasverksarbetare
Död 7.Juni 1979. Mantalsskriven i Älmhult.

Allan är inte någon Blidöbo. Antagligen har man hämtat honom från sjömansförmedlingen vilket var normalt den gången. Det var en sak att anställa Blidöbor eller folk man kände som var "med i kretsen". Men hade man inte någon sådan att tillgå gick man till "föremedlingen". Det ansågs som ofint att inte göra det. Termen var "tjyvmönstring".

Dagens händelser:
- Nya Liljeholmsbron är under färdigställande. Man har i går provat broklaffen, bron är ju öppningsbar. Trafiken beräknas öppnas om 8 veckor.

- Kungaparet, prinsessan Sibylla, prins Carl Bernadotte och statsminister Erlander reste i går kväll med nattåg till Oslo för att närvara vid kronprinsessan Märthas begravning i dag. Flera kungligheter och honoratiores från hela Europa ankommer till Fornebu med flyg.

Oslo är förberett för begravningen. Hela staden är draperad i svart, granris och vita blomster. I synnerhet offentliga byggnader och de gator där processionen skall gå fram har fått mängder av begravningspynt. 3000 man från försvaret skall paradera. Alla Norges kyrkklockor kommer att ringa medan processionen äger rum. Sorgetåget går från Oslo Domkyrka till Akershus Slottskapell.

- Förberedelserna för Genevekonferensen fortsätter. Den Sovjetiska delegationen på 200 man ankommer i 18 flygplan. Från Kina kommer också en manstark delegation under ledning av ministerpresident Chou En-Lai. Denne har inte varit i Västeuropa sedan 1924. Det rapporteras att han talar flytande Franska och Engelska. USA kommer med en 30-manna delegation under ledning av utrikesminister Dulles.

- Prins Gustaf har inspekterats av Neptunbolaget och fartygets försäkringsbolag. Man meddelar att en bärgning kommer att bli mycket dyr. På fredag skall alla berörda parter mötas och konferera. Det kan bli så att man ger fartyget till spillo och i stället begränsar sig till att röja grundet.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hej!

Jag har några frågor om chiefen och bemanningen. Du har kanske besvarat några redan och jag missat det, eller att de kommer senare, i så fall får du ursäkta mig.

Var chiefen ny för denna säsong? Du har skrivit att dagboken sträcker sig över flera år, men att 1954 var det första. Hur lätt kan det ha varit att komma till en ny båt, om inte ens en erfaren eldare var med från första dagen? För visst måste en massa detaljer skiljt sig mellan olika fartyg?

Du skrev att du inte vet vilka fler som började den 1 april, men troligen några däckare. Vad gjorde de i så fall (eftersom det inte skrivs att de hjälpte till i maskin)? Lackades däcken och vitmålades utsidan efter rostskrapning? Har det jobbet räckt i en dryg månad?

När kan kapten (eller någon styrman) börjat på båten? Om inte ännu, vem var arbetsledare på båten (i synnerhet om chiefen var ny för året)?

Hur görs arbetena med de ångbåtar som finns kvar idag i Stockholm? Är de vinteravställda på samma sätt, och måste det sitta maskinpersonal där nu i arbetsveckorna och se över saker och ting inför sommaren, eller skickar man iväg ångbåtarna på riktiga varv och så springer en massa personal där och gör jobbet fortare?
Waxholmsbåtarna har ju fortfarande sina tygskydd för övre däcket, men det går väl att jobba i maskin ändå.

Vänliga hälsningar, och Tack för berättelsen
Ulf Broman

Donkeyman sa...

Troligen är både kapten, styrman och ett par matroser i full sving. På däck är det mycket att göra på våren innan säsongen börjar. Jag kommer att presentera dem lite längre fram. Ser man till de jobb som chiefen gör första veckorna så är det typiska "enmansjobb" och behöver han ett par händer extra så ställer säkert däckarna upp och hjälper till. På den här tiden såg man det som ett misslyckande om man behövde anlita utomstående firmor i någon stor utsträckning.

Vi kan nog räkna med att det har varit fullt jobb ombord på de kvarvarande ångbåtarna så här i början på maj. Antagligen har man hållit på hela April också. Chiefen år 1954 var ny på Blidösund men vi vet att han hade jobbat på Mariefred och man kan nog anta att han hade varit på fler skärgårdsbåtar. Tror inte det är något större problem för en med rutin att gå rätt ombord i en ny båt och börja jobba. Problemet är att veta vad som eventuellt är problem eftersom man inte sett maskinieriet i gång.