lördag 20 april 2019

Lördag 17. April


Dagbok:
Skrapat rökupptaget

Kommentar:
Mäster har uppenbarligen tagit turen från lägenheten i Traneberg för att arbeta en avkortad dag ombord. Men Påskafton var uppenbarligen inte allmän fridag på den tiden. Som det har visats tidigare var ju Stockholm Stads kontor öppna till klockan 13.

Rökupptaget är i princip sotskåpet plus den nedre delen av skorstenen inom maskinrummet. Det målas var vår och man måste förbereda målningsarbetet. Men man målade för det mesta med värmetålig aluminumfärg (så kallad silverfärg) och den fäster bäst om den bakliggande ytan är varm så antagligen blir det inte målat förrän man börjar elda.

Vi vet inte något om huruvida hela besättnigen arbetade. Kanske Blidöborna tog fritt de här lördagstimmarna eller arbetade in dom på något sätt. I sådana fall är det inte särdeles äventyrligt att anta att de reste med Storskär till Blidö på Långredagens morgon och kommer tillbaka med samma båt på Annandagens kväll.

Vädret:
Stormvarning för kusten Simrishamn- Söderarm. I Stockholm mycket vind, regn- eller snöbygar. Några få plusgrader.

Dagens händelser:
Huvudnyheten denna Påskafton är att Waxholmsbolagets ångare Prins Gustaf hade förlist vid Utö på Långfredagen. En kortare beskrivning av händelseförloppet kommer under bilden.



Waxholmsbolagets "Prins Gustaf" var inchartrad över Påskhelgen av "Saltsjöfart" som förstärkning av trafiken till Utö. I stark vind och snötjocka gick man på fel sida av en prick vid Runmarn och rände rätt upp på en 0,9 m grynna. Man blåste SOS-signaler med ångvisslan (den tidens skärgårdsbåtar hade inte radiokommunikation eller radar). Fartyget fick snabbt ungefär 45 grader slagsida och vatten vällde in genom ventilerna.

Bröderna Sjöberg från Gåsten var ute med sin fiskekutter och kom först till haveriplatsen. De var på väg till Utö för att hämta sonen som skulle anlända just med "Prins Gustaf". Det skrevs i tidningarna att denne hade stått på fördäck och ropat upp till bryggan att "Nu går vi på grund". Båten saktade in men det var för sent. Hur som helst hämtade bröderna upp 20 passagerare och förde in dem till Kyrkviken. Men det var svårt för dem att komma tillräckligt nära haveristen så några fördes över med hjälp av livbåtarna på Prins Gustaf. Stark sjö och den stora slagsidan komplicerade räddningen.

Fjärdingsman Petterson boende på Näsudden hade hört ångvisslans signaler och gick ut tillsammans med sin bror. De använde kronans båt Ramon. Den kunde komma ända till sidan på Prins Gustaf och hämtade resten av passagerarna. Passagerarna kröp upp på taket och rutschade så ned i Ramon. När de fört i land passagerarna gick man ut en gång till och bärgade så mycket bagage som möjligt.

Saltsjöfarts "Skraken" försökte senare dra Prins Gustaf av grundet genom att försöka vrida båten. Det enda resultatet av deras ansträngningar var att båten tippade över från babords till styrbords slagsida. Det bedömdes då att om man lyckades dra loss Prins Gustaf så skulle den sjunka. Till kvällen hade Prins Gustaf lagt sig helt på sidan med 90 grader slagsida. På lördagen skall det komma bärgningsfartyg till haveriplatsen.

Trots dramatiken skall det inte ha varit någon panik ombord. Kapten och besättning uppträdde lugnt och sansat. Alla ombord kom i land välbehållna men frusna och blöta.

"Prins Gustaf" hade följande program under Påskhelgen:

Skärtorsdag.
Godstur från Nybroviken 1000 (lastning 07-10) vidare till Årsta med avg 1515 till Utö. Retur till Årsta 1615 och ny tur till Utö 1745.

Långfredag.
0715 från Utö - 0830 från Årsta (det var denna tur som grundstötte)

Påskafton
0715 och 1900 från Utö, 1125 och 1715 från Årsta
Här kan vi ju räkna med att "Saltsjöfart" fick stora problem med att omdirigera flottan. Kanske fick Waxholmsbolaget sända ned en annan båt för resten av Påsktrafiken.

Påskdagen
Inte någon tur

Annandagen
0915  1715 och 1945 från Årsta, 1530 och 1800 från Utö

Tisdag
0615 från Utö via Ornö och Dalarö till Stockholm

När jag nu har källforskat så kan jag berätta var "Saltsjöfarts" övriga båtar gick under Påsken:
Kalvsvik - Möja                                         Grisslan
Stavsnäs- Sandhamn- Harö                          Ejdern
Stavsnäs- Nämndö, Eknäs- Nämndö            Rindö
Dalarö- Ornö                                             Skraken

Och Ångslupsbolaget (SÅA) körde:
Stockholm - Möja                                       Kung Wasa
Årsta - Utö                                                 Kung Ring
Stockholm- Dalarö- Utö                              Hebe + Kung Ring

Men bara något år senare slogs "Saltsjöfart" och "SÅA" ihop

Inga kommentarer: