Dagboken:
Kommentar:
Den här dagen är dagboken blank. Helt enkelt för att det är Söndag och man "håller helg". Söndagar var ju arbetsfria dagar när det var så kallat "dagarbete". Vi skall ju komma ihåg att när båten började gå arbetade man var dag. Det fanns inte avlösningssystem i skärgårdstrafiken på den här tiden. De som jobbade på "Blidösund" 1954 arbetade April- Oktober utan fridagar. Waxholmsbolaget hade några vinterbåtar så där kunde man rullera lite men i princip funkade det som om man varit på en stor "uteseglare" även om man jobbade i lokal sjöfart.
Maskinchefen:
Egentligen borde jag skrivit "Mäster" därför att på den tiden var detta den allmänt använda titeln. När jag blev chief på Blidösund 1971 titulerades jag också "Mäster" av de äldre stamresenärerna. Vilket var en förkortning av den egentliga titeln "Maskinmästare". Men redan i början på 50-talet gick man i officiella sammanhang över till "Maskinchef", antagligen inspirerat av den Engelska titeln: "Chief Engineer".
Tidigare hade båten haft samma "Mäster" i många år men senaste säsongerna före -54 hade det varit ett par olika personer. Denna säsong tillträdde Karl Gunnar Jansson och han skulle stanna ytterligare några år. Jansson var född 1890, därmed var han en 64 års man år 1954. Han avled 1960.
Han var född i Ytterenhörna i Södermanland. Vilket också kan förklara att han tidigare hade varit maskinist på "Mariefred", som ju trafikerade området. Jansson var en gift man sedan 1920.
Han bodde i många år på Hunnebergsvägen 7, 2tr vilket ligger i Traneberg lite ovanför Alviks T-banestation. I början var han skriven på tomtnamnet "Hunneberg 1" vilket nog skall tolkas som att han flyttade in redan när fastigheten byggdes och innan gatan fick officiellt namn. Bodde man på 2 tr så bodde man alltså högst upp i ett av många så kallade "smalhus" som byggdes i stora mängder runt om i Stockholm på 30-talet. Donkeyman har också bott i smalhus fast då i Abrahamsberg.
Mer vet jag inte om Karl Gunnar Jansson. Men han blir huvudpersonen i denna krönika.
Däremot är det ett rimligt antagande att han reste hem på kvällarna när båten låg i Stockholm och denna Söndag tillbringade han helt säkert i hemmet. Resvägen var antagligen den nya T-banan från Alvik till Fridhemsplan och så 2:ans spårvagn till Nybroplan. Alternativt T-bana till Odenplan och så 7:an ned på Strandvägen helt fram till båten.
Väder:
Denna Söndag var det någon plusgrad och uppehållsväder. Det var utlovat mildare väder framöver.
Vinterns trafik till Blidö:
Trafiken gick fortfarande enligt vinterplanen. Men skulle komma att utvidgas till Påskhelgen någon vecka längre fram. Vintern hade varit ganska kall och det hade varit rejäl isläggning, kanske inte en av de kraftigaste isvintrarna men inte heller någon av de svagaste.
Det nya denna vinter var att vägen till Furusund hade färdigställts. Därmed hade Furusund fått bussförbindelse och passbåten till Blidö utgick nu därifrån. Tidigare gick bussen bara till Eknö och även Furusund hade passbåtsförbindelse. Men även vägen till Eknö var ganska ny. Yxlan och Blidö var fortfarande utan bilförbindelse.
Ångslupen Anna gick från Almvik via bryggorna norröver i Blidösundet och Köpmanholm till Furusund var vardag morgon 0630 sedan tog man 0745-buss till Norrtälje och 0935-tåg till Stockholm med ankomst vid 11-tiden. Andra vägen var det 0725-tåg, 0930-buss och 1025-båt. Onsdagar och Lördagar gick Anna även en runda på sen eftermiddag. Dessa dagar kunde man alltså resa fram och tillbaka samma dag. Söndagar gick man enbart sen eftermiddag.
Ångfartyget Saxaren gick från Stockholm var Onsdag 1300 till Blidösundet, Köpmanholm, Furusund och Högmarsö (Furusunds slip). Sedan gick man tillbaka Torsdag 0610. Den här turen hade med sig allt av fraktgods till Blidöområdet. I händelse av isläggning slutade man gå upp genom södra delen av Blidösundet. Man ville inte ha isbrytning i området innanför Ljusterö-Lagnö-Södra Yxlan-Södra Blidö. Därför att man behövde isen för transporter. Då gick Saxaren i stället Norrleden till Högmarsö, Furusund, Köpmanholm, Norrsund och Blidösundet ned till Almvik som blev slutbrygga.
Denna vinter hade trafiken gått enligt plan fram till slutet av Januari när Saxaren skiftade från Blidösundet till Norrleden. I mitten av Februari kortade man linjen till Norrsund. Ganska snart klarade inte Anna av isen utan gick enbart Furusund- Köpmanholm medan Saxaren tog sig fram till Norrsund. I mitten av Mars slog Saxaren upp ränna till Almvik och båda båtarna hade sedan Almvik som slutbrygga.
När vi nu kommer in i April går Saxaren fortfarande Norrleden vilket betyder att det fortfarande låg körbar is i södra delen av Blidösundet.
Det fanns även en tredje förbindelse. Det var vinterväg från Blidö söder om Almvik och tvärs över till Yxlan samt vidare ut på isen. Över isrännan i Norrleden fanns en isbro som kunde dras in när det kom fartyg. Karlarna som skötte isbron hade en vaktkur ute på isen. Därifrån fortsatte isvägen upp till fastlandet vid Penningby. Donkeyman är inte helt säker på att denna förbindelse fortfarande var kvar år 1954 men den fanns i vart fall inte så många år tidigare.
Dagens Händelser:
- I krysset Sockenvägen/ Tyresövägen fann Enskedepolisen en man som bodde i en soplår. Han fördes in till Enskede polisstation för identifiering där man fann följande: Han var inte efterlyst, han hade inte något arbete, han hade inte något socialunderstöd och han hade inte någon bostad. Han var däremot känd även av polisen i innerstaden då han brukade övernatta inne vid Tantolunden. Detta var helt enkelt en av de sista kvarvarande yrkesluffarna.
- Stor dramatik utanför Casablanca när det Svenska fartyget Dalsland slet ankarkättingen och drev på grund i hårt väder. 31 man hämtades med Amerikanska militärhelikoptrar. Men här fick jag reda på något som jag inte visste förr. Man hade inte räddningswinchar på den tiden. Ombord i Dalsland fick man rensa väck antenner, ventilatorer, maststag och annat som kunde störa helikoptrarna. Så gick helikoptern ned så lågt man vågade, en lina kastades upp till helikoptern som sedan spelades ned till fartyget med en winch. Denna procedur upprepades gång på gång till dess alla 31 (inklusive 4 passagerare) hade förts i land. Kvar ombord stannade kapten och 3 man.
Fartyget bärgades med stora skador. Det var byggt 1932 som Vikingaland på Eriksberg men byggdes om 1950 och fick namnet Dalsland. Dwt 4275, 13 knop, 101m lång, 14 bred, 6 djupgående. Totalförliste 1958 efter en kollision utanför Brasilien.
- Ville man ha solsemester kunde man fara med "Skyways" till Rivieran. 15 dagar för 1023 kronor. Då fick man också resa med ett supermodernt flygplan med hela 52 sittplatser för passagerare.
Bio:
Jag kollade in 111 bioannonser denna dag från Stockholm med närområden. Vintern 1954 bodde jag nära Hornsplan och min bio var "Flamman". Denna Söndag visade man som matiné klockan 1 och 3 Nils Poppe "Soldat Bom". På kvällen 7 och 9 visades Annalisa Eriksson i "Café Lunchrasten". Det är inte alls otänkbart att jag såg föreställningen med Nils Poppe som var mycket populär.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar