torsdag 4 april 2019

Torsdag 1. April

Denna dag startar årets berättelse. Jag sitter på en gammal maskindagbok som skrevs av maskinchefen på "Blidösund" år 1954 och några år framöver. Det är inte någon maskindagbok av modernt snitt utan en stor notisbok som chiefen själv har fört upp.

Jag återkommer längre fram med fler uppgifter om chiefen och de andra. Men börjar med ett rent utdrag ur maskindagboken.

Dagbok:
Min anställning började den 1. april 1954 som maskinchef å ångf. Blidösund då arbetet med utrustningen påbörjades.

Sotat köksspisen. Gjort rent färskvattentanken i köket och packat fast locket. Dragit belysningsledning från land.

Min kommentar:
På 1950-talet låg en båt som inte gick på vintern kallupplagd. Blidösund hade alltså legat helt igenstängd sedan säsongen 1953 var avslutad. När så besättningen kom ombord och började arbetet var det naturligt att börja med att få byssan i gång så att man kunde koka kaffe och laga mat. 

På Blidösund gick skorsten från köksspisen rätt in i huvudskorstenen. Som var stängd av ett skorstenslock, bestående av en stor rund skiva som täckte skorstenstoppen och en wire som man skickat ned. Denna var så surrad i "slejsen", dvs slaggspettet som man stuckit in i en panntub. Nu ville man börja använda köksspisen och då måste man öppna på rökröret. Det troliga är att någon av matroserna klättrade upp på en stege och lyfte på locket samt lade något emellan så att det blev en liten utgång för rökgaserna. Samtidigt som chiefen släppte lite på wiren och så spände upp den igen.

Färskvattentanken låg på den tiden för om byssan på babordssidan och ovanpå pannkappen. Det var en tank som var tillverkad så att den fyllde ut tillgängligt utrymme. Där fanns en vanlig tappkran in mot byssan. På den tiden fanns inte någon hydrofor eller annan modern vattenledning. Vattnet rann med självtryck. Men man behövde självfallet vatten för att koka kaffe, laga mat och diska. Förmodligen bunkrade däcksfolket vatten från en brandpost i kajen när chiefen var färdig med att klargöra tanken. Det mest troliga är att man hade öppnat tanken och "slammat" den redan på hösten. Alltså gjort ren den och så cementerat den invändigt. Precis som man än i dag gör med många färskvattentankar.

Landström kräver sin egen förklaring. Den gången hade man 65V Likström ombord. Så fanns det ett stort batteriställ ute på akterdäck. Men landströmmen bestod av en enkel 220V landkabel med en säkring på kanske 10 eller 16 Amp. Så hade man en transformator ned till 65V. Lamporna brydde sig ju inte om ifall det var växel- eller likström. Men med så liten säkring blev det ju helt omöjligt med annat än några få lampor ombord. Absolut inte någon elvärme eller så. Därmed kan vi anta att den besättning som "törnade till" den 1. April inte hade uppvärming i hytterna.

Vid stora maskinarbeten över vintern kunde man organisera uppvärming i maskinrummet med så kallade fyrfat där man eldade kol. Samt fotogenkaminer i hytterna. Men detta var dyrt. Här ligger också orsaken till att de båtar som inte gick genom vintern genomförde merparten av allt underhållsarbete redan på hösten.

Nu skall också sägas att storparten av fartygets besättning bodde ute på Blidö. Det framgår inte hur många som "törnade till" redan 1. April men vi kan nog anta att det också var några däckare. Chiefen bodde i Stockholm (återkommer med info om honom) men vi kan utgå från att det var flera som hade rest in från Blidö. Den veckan bestod förbindelserna av ångslupen "Anna" som avgick från Almvik kl 0630 med anslutning till 0745-buss från Furusund samt 0933-tåg från Norrrtelje. Men också "Saxaren" som gick från Stockholm till Norrsund Onsdagar 1300 och tillbaka Torsdagar 0610. (mycket mer kommer framöver om kommunikationerna till Blidö på den tiden och tidigare).

Dagens stora nyheter:
Trålar man dagens tidiningar och väljer ut lite intressanta ting så är det som följer:
- Sovjetunionen önskar medlemskap i Atlantpakten (=NATO)
- Chrysler presenterar den V-8 motor som blev en schlager i DeSoto och Dodge
- Konstnären Einar Nerman (med stor anknytning till Blidö) och som gjorde etiketten till "Solstickan", dvs den tidens tändsticksask har nu sålt 2,5 miljarder askar
- Rossinis "Barberaren i Sevilla" har framförts i Stockholmsoperan inför en jublande publik med en Italienske sångaren Salvatori Becculoni som solist
- Det Danska kungaparet Ingrid och Fredrik har genomfört Stockholmsbesök med ett påföljande stort reportage i "Svensk Damtidning".
- Den Allsvenska Fotbollsklubben Sandvikens IF har genomfört ett 14 dagars träningsuppehåll i Danmark med 4 träningsmatcher inför den Allsvenska premiären.

Häng med .......

Inga kommentarer: