måndag 15 juli 2019

Måndagen den 12 juli

Dagbok: 
Avg N-sund kl 5. Ank Sthlm 9,10
Gångtid 4 tim 10 m. Rundgång 15 m.
7 hl slagg. Kolat 90 hl.

Bottenblåst och skummat pannan upprepade gånger för att sänka salthalten.

Vädret:

Kommentar:
Nu har båten varit under ånga i lite drygt två månader. Erfarenhetsmässigt har det visat sig att för en skärgårdsbåt med spädmatning från sjön tar det ungefär så lång tid för att bygga upp en salthalt som närmar sig de värden där man börjar bygga upp pannsten om man inte doserar något pannmedel. Det finns inte några noteringar om dosering i dagboken och det skulle det säkert ha gjort om Mäster hade doserat.

OM de skulle använda pannmedel så hade det säkerligen varit kalcinerad soda (så kallad pannsoda). Det var den tidens normala pannmedel. Men dinatriumfosfat var på ingång, speciellt i vattenrörspannor. Nu tycker hur som helst Mäster att det är dags att sänka salthalten genom att blåsa ut salthaltigt vatten och mata in färskvatten. Liggande i Stockholm är det i princip färskvatten från Mälaren som man drar in med injektorn. Genom att upprepade gånger blåsa ut saltvatten och jektra in färskvatten sänker man salthalten i pannan.

Man skummade och bottenblåste helt säkert var dag. Men eftersom det är en del av daglig rutin skriver man inte in sådant i maskindagboken. Däremot är det en självklarhet att notera en sådan här operation.

Salthalten provas genom att man tar ut ett vattenprov och så använder man en så kallad "salinometer" på provet. Det fungerar efter samma princip som en alkholtestare som används av vinläggare och hembrännare eller som en testare för batterivatten.

Vädret:
Först mulet och några åskskurar, sedan uppklarnande, svalare

Donkeyman har också varit stolt ägare av en Zephyr en gång i tiden. Men det var långt senare än att sådan här utrustning fanns till salu. Däremot sov under sina resor en hel del nätter i baksätet tillsammans med sin Finska spetshund "Anja".


Den här drickan har Donkeyman aldrig hört talas om. Men den var säkert god.


På den här tiden hade Israel och zionismen en hög stjärna hos radikal ungdom. Det var mycket vanligt att resa till Israel för att jobba som frivillig på Kibutz. Mycket har ändrat sig sedan dess.


I Donkeymans generation var det många som började sin sjömanskarriär på "Abraham Rydberg"


Den gamle generaldirektören i SJ hade en intressant karriär. Född 1872 och tog examen på KTH i Stockholm 1894. Blev sedan ingenjör vid SJ och var aktiv vid byggandet av malmbanan. Han var också aktiv hos Vattenfall vid byggandet av Porjus kraftverk som var nödvändigt för elektrifieringen av malmbanan. Han var sedan generaldirektör för SJ 1914-1937, den som har haft den posten längst tid. Han var högt ansedd bland personalen och speciellt bland rallarna. När han nu är avliden blir han begraven enligt sitt testamente på rallarkyrkogården i Tornehamn bredvid sin hustru Magda . Tillsammans med sina rallare . Där bland annat den legendariska "Svarta Björn" ligger.





Även SAS börjar göra pengar på turismen.


Inga kommentarer: