torsdag 21 november 2019

Torsdagen den 18 nov

Dagbok: 
Packat fast manluckorna på pannan, utom toppluckan. Mönjat panngaveln. Satt ihop matarpumpen samt slipat och satt in matarpumpens ventiler. Gjort klar snyftventilerna och en del småkranar vid pumparna.

Kommentar:
Snyftventiler är en ventil som finns på plungepumpar. Eftersom en sådan pump arbetar stötvis blir det pulserande tryckstötar i röret. Matarpumpen arbetar mot panntrycket. Detta innebär att tryckstötarna måste vara betydligt över panntrycket för att pumpen skall orka trycka in vatten i pannan. För att minska påkänningarna på röret och för att minska stötarna i backventilen har man en luftklocka mellan pumpen och pannans matarventil. Här sitter en justerbar "snyftventil" som släpper in lite luft vid varje pumpslag. På luftklockan sitter en liten kikkran som står i förbindelse med ett rör som sticker en bit ned i luftklockan. Denna står något lite öppen och släpper ut överskottsluften. Denna kombination av snyftventil och luftkik gör att luftkudden inte blir för liten eller för stor. Jämför med vattennivån i en hydrofortank.

Men det finns också en tredje reglering i matarledningen. Backventilen på pannan har justerbar lyfthöjd. Det gör att man kan reglera hur mycket flöde som gör in i pannan vid varje pumpslag. Kombinationen snyftventil, luftklocka, luftkik och lyfthöjd i backventil gör att det pulserande flödet i matarledningen utjämnas. Därmed undviker man tryckstötar i matarröret och man undviker kraftiga smällar i matarventilen.

Dessa parametrar justerar man in en gång för alla efter metoden "trial and error". Hur väl detta lyckas har också att göra med sådant som rördiameter, ventilstorlekar och så vidare. Om inte allt detta matchar så får man en matarventil som klapprar hårt vid vissa förhållanden (t.ex Storskär), alternativt ett matarrör som får kraftiga vibrationer. Detta är ting som inte har skapat några problem på Blidösund, tack vare god design.

När vi bytte panna hittade vi inte någon klassisk matarventil utan tvingades montera en moderna tiders spjällventil i stället. Ett ekipage som vi fick arbeta en hel del med för att modifiera lyfthöjden så vi fick en mjuk gång. Detta var en lösning som krävde regelbunden justering allt eftersom regleringsytan slets ned. Senare har man funnit en klassisk matarventil och därmed har dessa problem blivit enklare att hantera.

Vädret:
Växlande molnighet, uppehållsväder, någon kallgrad

Dagens händelser:
Peru har bombat Onassis valfångstflotta som har dragit sig bort från området. Men detta är inte någon politisk aktion mot valfångsten. Bakgrunden är att länderna utmed Sydamerikas västkust har utökat sina ekonomiska zoner till 200 sjömil. Något som omvärlden inte har erkänt.


Karesuando var på den tiden en avlägsen avkrok i Sverige. Vilket det väl är än i dag. Men man tycks vara hederliga där. Det är svårt att få ihop mål till de tre gånger om året som rätten sammanträder.


Ännu ett fartygshaveri. Denna gång en skonare som gått på grund utanför Gotland och som väntas bli vrak.


Den omfattande gränshandeln mellan Sverige och Norge får till resultat att Svenska butiker förlorar omsättning. Det är nämligen fler Svenskar som handlar i Norge än tvärtom.


Minns ni Kvickly-butikerna. Självbetjäning var något helt nytt på den tiden och Konsum döpte om sina självbetjäningsbutiker till just "Kvickly". Minns inte hur länge det varade.


Detta är en föregångare till busslinjen "Norrlandskusten". Men på den tiden tog nog resan längre tid. På 50-talet var stora delar av riksvägen utmed kusten inte asfalterad. Det var omväxlande grusväg och oljegrus. Sedermera förlängdes linjen till att gå Sundsvall- Umeå- Luleå- Haparanda som en expresslinje med uppehåll bara på de största ställena. Men när järnvägen Sundsvall- Umeå öppnade så kortades busslinjen av till att gå Umeå- Haparanda/ Tornio. Vilket den gör än i dag.


Så stänger vi fönstret till 50-talet med en skrivbyråannons. Donkeyman har publicerat ett par sådana tidigare. På den tiden var skrivbyråer mycket vanliga och hade uppdrag från framför allt lite mindre firmor som inte höll sig med stora staber av kvalificerade sekreterare.


1 kommentar:

Unknown sa...

Suveränt om snyftventil. Tack! Brukar det inte också sitta på luftpumpen vid kondensorn? Mvh Olof