tisdag 12 november 2019

Tisdagen den 9 nov

Dagbok:
Satt in HT slidstång och slid samt packat fast slidlocket. Slipat säkerhetsventilerna på cylindrarna. Börjat slipa urblåsningskranarna. Skrapat manluckorna och dragit upp muttrarna. 

Kommentar:
Det sitter säkerhetsventiler på bägge cylindrar. Både ovan- och nedanför kolven. Men de här öppnar nästan aldrig så antagligen var det snabbt gjort att putsa av tätningsytorna. Utblåsningskranarna är det vi också kallar dräneringar. Det är också två per cylinder, en ovan och nedanför kolven. Dessa använder man regelbundet för att driva ut eventuellt kondensvatten, speciellt från lågtryckaren. Här kan vi nog anta att det var betydligt mer att slipa innan Mäster var nöjd.

Manluckorna till pannan måste vara absolut rena, det får inte finnas minsta fnugg av sk***t som ligger mellan packning och manlucka eller manhålsring. Därför är det frågan om en pedantisk rengöring. Så har han fixat upp muttrarna.

Vädret:
Molnigt, senare regn, varmare

Dagens händelser:
Så har det inträffat ännu en tågolycka. Denna gång i Arvidsjaur. En rälsbuss har kolliderat med tre järnvägsvagnar som kommit i drift ut på linjen från Arvidsjaur station. Donkeyman har nu "trålat" dagspressen var dag ända sedan April 1954 och kan bara konstatera att såväl järnvägsolyckor som fartygshaverier var ofta förekommande händelser jämfört med i dag 2019.


Donkeyman har presenterat en del annonser för reguljära långresor med fartyg. Detta är väl den längsta man kan göra. Med Brittiska P&O till Australien.


Frankrike fastnar dag för dag i ett evigheteslångt krig i Algeriet. Mer förstärkningar ger mer motståndsmän. Guerillan tycks dessutom vara synnerligen välorganiserad. Man kan anta att de har fått inspiration från de segerrika VietMinh i VietNam.


På den tiden var Sverige en världsledande exportör av cyklar. Det var främst "Monark" och "Crescent" som konkurrerade - men det fanns fler.


Dagens tidning består av en tidning på 25 sidor. Men så har man en nästan 100-sidig Sydamerikabilaga på Spanska. Här annonserar hela den Svenska exportindustrin från den tiden. Med helsidor. En riktig nostalgifest för en gammal man. Dess värre kan man också notera att den stora mängden av de företagen antingen inte existerar längre eller har blivit sålda till utlandet. Nedan kan vi beskåda Johnsonlinjens Sydamerikanska linjenät. Som är ett utsnitt ur deras helsidesannons.


Inga kommentarer: