fredag 27 september 2019

Torsdagen den 23 sept

Dagbok:
Avg N-sund kl 8. Ank Sthlm kl 12,50
Gångtid 4 tim 50 m. Rundgång 15 m.
5 hl slagg.

Div rengöring.

Kommentar:
Nu går seglationen mot slutet. Denna veckan kör man bara en rundtur ons/tors. Med tidigare avgång ut och senare in mot staden på morningen.

Vädret:
Växlande molnighet, uppehåll, kyligt under natten men stigande dagstemperatur

Dagens händelser:
Vi börjar dagen med en av den tidens många annonser för flyg. Den här gången är det KLM som har en stor annons för sina turer på Orienten. Bland annat Afghanistan.



Så tar vi en platsannons där man söker en stenograf som också är en driven maskinskriverska. Det är väl två yrken som knappast finns längre. Vet dagens ungdom över huvud taget vad en stenograf gjorde, kan undras.


Så har vi ytterligare en artikel om ett dramatiskt skeppshaveri. Fast den här gången är det hurtigruten "Nordstjernen" som har förlist uppe i Raftsundet vid Lofoten. Ett haveri som är nog så välkänt bland sjöfartsintresserade än i dag. Det skall läggas till att den här nämnda "Nordstjernen" inte är dagens fartyg med samma namn. Dagens "Nordstjernen" är byggd 1956.


Kungen och Drottningen är åter i Stockholm efter sin sommarferie på Sofiero och återtar sina plikter. Det är värt att notera att de ankommer med nattåg från Hälsingborg.


En parad i det Saudiska kungahuset har också givits uppmärksamhet. En ganska stor skara med prinsar och ändå påpekas att det bara var de som uppnått lämplig ålder för att få bära vapen som deltog.


Det har nu gått 6 år sedan en trådbuss körde genom räcket på Essingebron och rätt ned i vattnet. I samband med bygget av den nya Liljeholmsbron önskade man testa om den typen av broräcke skulle kunna förhindra en sådan olycka. Ett fullskaleprov visade att det inte skulle hjälpa med ett modernt räcke.


Det har snart gått 10 år efter krigets slut men fortfarande pågår rättsprocesserna. Här en skildring från Paris.


Inför det kommande fotbollsderbyt mellan Djurgården och Hammarby skall man prova något så nytt som biljetter i förköp. Men det skulle ta många år till innan detta blev det vanliga vid arenorna. Donkeyman minns sin ungdom på 50- och 60-talen när man köade till en ingång, betalade och gick in genom ett vändkors. Onumrerade platser enligt principen - "först till kvarn".


Så avrundar vi Torsdagen med en annons för en båtmotor som var en verklig klassiker. Det finns väl än i dag ett antal Albin- motorer i drift.


Inga kommentarer: