Dagbok:
Avg N-sund kl 7. Ank Sthlm kl 11,15
Gångtid 4 tim 15 m. Rundgång 15 m.
5 hl slagg.
Målat skorstenen.
Kommentar:
Nu har Mäster, förmodligen med god hjälp av eldaren, målat skorstenen som däckarna skrapade i måndags. Han har antagligen använt den färg som han blandade i söndags för att få den rätta gula tonen.
Vädret:
Molnigt men uppehåll, oförändrad temperatur.
Dagens händelser:
Den stora tågolyckan upptar givetvis en stor del av dagens tidningar. I går skrevs att tåget hade hållit för hög fart. I dag meddelas att detta troligen inte varit fallet. Både lokförare och lokbiträde säger var för sig att de som alltid muntligt upprepat fartbegränsningen till varandra och att inbromsningen börjat på rätt ställe. Det som lokbiträdet sagt i går var att loket vid passage av första växeln börjat vibrera, något som kändes som om man kört för fort. I dag tolkar man detta som att det har spårat ur och gått vid sidan av spåret, därav den konstiga gången.
Det är inte bara skärgårdsbåtar som går på diverse utflykter. Utflykts- och extratåg var ganska vanligt på den tiden. Som här där man ordnar en extratur till Göteborg i samband med en fotbollsmatch.
Gasol börjar slå igenom i många sammanhang. Här gör AB Max Sievert reklam för sin utrustning för detta. Självfallet med utställning på St Eriksmässan.
SAS flyger till England och Skottland var dag. Biljettpriset enkel resa ligger nära en månadslön för "vanligt folk" detta år.
Detta medan Sveabolaget kör omfattande frakttrafik över Nordsjön med fartyg som också tog passarerare. Men de stora passagerarbåtarna sköttes på den tiden av Svenska Lloyd.
Kockums i Malmö har byggt en jätte och gör självfallet reklam för detta. Varvskrisen låg ännu ett 20-tal år bortåt i tiden.
En bra 3-rumsvilla kunde man få för 25.000 kronor. Men år 1954 lånade man inte till att bygga. Man kunde få vissa kommunala eller statliga krediter men den stora penningsumman fick man spara ihop till själv. Banklån till sådant här var i princip uteslutet. Låneekonomin låg också många år längre fram i tiden.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar