Information: Det tycks som om Torsdagens dagbok inte blev utlagd. Jag var helt säker på den saken men ..... Därför lägger jag ut både Torsdag och Fredag nu.
Dagbok:
Gjort kölrent under fyrdurken. Tagit ut en del förnödenheter.
Kommentar:
Durkarna framför pannan försöker man hela tiden hålla i gott skick så att de håller tätt. Man hanterar mycket aska, slagg och sot som hamnar på durken. Så har man kol på durken. Man vill inte att detta skall läcka igenom ned under durken. Men även om durkarna är aldrig så bra så är det en del som hamnar i kölen.
I moderna tider hade man tillkallat en slamtruck, lyft väck durkarna och spolat och sugit tills det var rent. En affär på kanske någon timme. Men 1954 hade man inte den möjligheten. Allt skulle skyfflas upp och hällas i säckar. Så skulle det hissas upp på däck. Slutligen spolade man och länsade. Donkeyman har erfarenhet - det blev många och tunga säckar. Antagligen har man hållit på mesteparten av dagen.
Orsaken till att man gör detta denna fredag är helt säkert att i helgen går sista turerna, då kan man störta allt sammans i sjön på resan. Hade man gjort det efter säsongen så skulle man tvingas göra sig av med all aska och slagg på annat sätt.
All slagg som hissas upp på däck hälldes nämligen i sjön på lämplig plats. På läsidan så att man inte sk***ade ned fartygssidan. Farlederna in mot Stockholm har mängder med slagg på botten. Slagg från både skärgårdsbåtar och alla möjliga andra fartyg från koleldningens tid. Men det finns mer slagg att finna - på i stort sett alla ställen där ångbåtarna har haft natthamnar så har man använt ångbåtsslaggen till fyllnad av vägnätet. Slaggen var nämligen mycket lämplig som vägfyllnad. Den var tyngre än grus och spolades inte bort lika lätt. På Donkeymans tid sparade vi alltid en mängd med slagg till söndagarna på Svartlöga. Där var den nämligen efterfrågad just som vägfyllnad.
Än i dag får man slagg i näten ute i skärgården om man lägger nät lite för djupt. För att undvika sådant dumpade "Blidösund" och Waxholmsbåtarna aldrig slagg i Blidösundet eller andra trånga vatten utan gjorde det på de stora fjärdarna.
Efter det jobbet var det nog skönt att avsluta dagen med ett besök på skeppshandeln och hämta lite förnödenheter. Kanske ett litet besök på ölcaféet på vägen tillbaka - vem vet.
Vädret:
Uppehåll, Klart, Mulnande på eftermiddagen, Oförändrad temperatur
Dagens händelser:
Skogsindustrin sysselsatte en hel armada av bogserbåtar i alla storlekar. De här små bogserarna tillverkades på flera ställen. Bland annat hos Mohögs i Sundsvall.
Detta var en tid när Amerikanska och Sovjetiska militärledningar ansåg att man kunde vinna ett kärnvapenkrig. Samtidigt som Svenska försvaret förberedde sig för atomkriget. Detta var en doktrin som kom att vara många år framöver. Donkeyman minns sin värnplikt i slutet av 60-talet när vi tränades i hur man skulle agera i händelse av en atombomb i närheten.
Men en stor explosion kan hända även med helt andra ämnen. Som här i Västtyskland. En våldsam smäll och mängder av döda och skadade.
Här har vi en "nästanolycka" i järnvägens underbara värld. Men två hjältar räddade de potentiella offren från att bli överkörda av tåget.
Vi har presenterat reklam för pennor under året. Men detta är en lite mer exklusiv artikel. Vill man ha det allra bästa så väljer man Parker. Åtmindstone enligt annonsen.
Kungsholm har anlänt till Göteborg och ligger i Götaverkens docka för bottenbehandling. Till glädje för besökande turister.
Så tar vi en platsannons. Vem vill ha ett bra eldarjobb. På den här tiden fanns det mängder med just eldare i de flesta större industrier och fastigheter.
Till slut - ett antal Ryska travhästar har fraktats över till Stockholm med ss Birger Jarl. Detta därför att de skall delta i travtävlingar på Solvalla och bland annat mäta sig med den Svenska favorithästen "Frances Bulwark".
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar