Dagbok:
Avg Sthlm kl 13,10. Ank N-sund 17,35
Gångtid 4 tim 25 m. Rundgång 15 m.
4 hl slagg.
Lagat mathissen.
Kommentar:
Nu kortar man av vardagarnas godsturer till Norrsund. Söderöra trafikeras bara till helgen.
Vädret:
Mulet men uppehåll. Oförändrad temperatur.
Dagens händelser:
Det har varit en stor tågolycka i Rörvik som ligger syd om Sävsjö. Norrgående nattåget har spårat ur med dramatiska följder. Minst 6 döda och många skadade. Med på tåget fanns ett antal flottister på väg till sina båtar i Stockholm. Dessa deltog hela natten och hjälpte till med räddningsarbetet. Det väntas stora tågförseningar de närmaste dagarna. SJ hade redan innan olyckan stor brist på snälltågsvagnar och behöver sannolikt sätta ett antal äldre och utrangerade trävagnar i drift igen.
Det är inte bara skärgårdsbåtarna som har avvecklat sommarturlistorna. Även bussbolagen gör det. Här annonserar Mälaröbussarna om ny tidtabell.
Donkeyman har redan visat annonsen inför kvällens valdebatt. Men självfallet måste tidningen också ha en liten blänkare om det kommande evenemanget. Som vi skrivit tidigare - den här sortens dueller var ett stort folknöje som kunde dra upp mot 50.000 åskådare. Debatterna föregick ofta i Vasaparken men här har man tydligen valt Rålambshovsparken i stället.
Älgjakten har börjat och redan på jaktens första dag blev en same vådaskjuten av sin broder. Men det var inte enda jaktolyckan. I Solleftetrakten vådaskjöts en äldre kvinna som var ute och plockade bär.
Götaverken var en stor tillverkare av fartygsmaskiner. Donkeyman har själv jobbat i flera maskinrum med Götaverkens huvudmotor och hjälpmotorer. Han hade en pensionerad provnings- och serviceingenjör från Götaverken som chief i 15 månader. Så Donkeyman trodde han visste det mesta om de motorerna men denna konstruktion för lokomotivdrift har han aldrig hört talas om förr. Man lär så länge man lever.
Detta måste vara det som senare kallades för "turboprop". Vilket självfallet var helt modernt. Men de som följt dagboken sedan i våras vet att man hade satt ett rent jetplan i passagerardrift, den så kallade Comet men den hade tagits ur drift efter några oförklarliga haverier.
'
Vi avslutar dagen med ett par tidstypiska företagsannonser från denna dag år 1954.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar