måndag 16 september 2019

Måndagen den 13 sept

Dagbok: 
Gjort 4 st rostskrapor samt härdat dessa. Gjort 2 skaft till rostskrapor. Lagat en skiftnyckel.

Kommentar:
Att tillverka rostskrapor och att härda dem är ett typiskt maskinarbete. Man har plattstål, så kapar, smider och härdar man. Detta har Donkeyman gjort många gånger "in the good old days". Men i dag antar jag att man köper färdiga skrapor i stället, om man ens använder rostskrapor - förmodligen har man mer effektiva verktyg som till exempel luftmaskiner.

Nu har det gått två veckor sedan sommarturlistan upphörde. Och rederierna gör ytterligare en reduktion i trafiken. Från och med denna vecka går trafiken till Blidö som följer:

Passbåt Furusund- Almvik ("Oden" har tagit över trafiken). Anslutning till buss mot Norrtälje och tåg till Stockholm.
Utresa: Mån-Lör 0920-buss, Ons+Lör dessutom 1610-buss. Söndag 1720 utan anslutning
Inresa:  Mån-Lör 0645. Ons+Lör 1615. Sön 1630

Norrleden
Utresa:
Tisdag  Storskär 1300 (vidare till Gräddö)
Fredag  Storskär 1300 (genom Blidösundet samt åter till Sthlm genom Norrleden)
Lördag  Skärgårdsbuss 1345 (via Hemmarö till Slipen- Köpmanholm)

Inresa:
Onsdag Storskär 0840 (från Gräddö)
Fredag  Storskär 1700 (från Blidösundet)
Söndag Skärgårdsbuss 1600 från Köpmanholm (via Slipen- Hemmarö)

Blidösundet:
Utresa:
Tisdag  Gillöga 1000, Blidösund 1310
Tors      Gilöga 1000, Blidösund  1310
Fredag  Storskär 1300 (vidare till Norrleden och åter Sthlm), Kung Agne 1530
Lördag  Blidösund 1345, Storskär 1345 (Glyxnäs, Almvik, Kohlsvik, Stämmarsund vidare Gräddö)
              Kung Agne 1400

Inresa:
Tisdag  Gillöga 1400
Onsdag Blidösund 0700
Torsdag Gillöga 1400
Fredag  Blidösund 0700, Storskär 1645 (genom Norrleden)
Lördag  Kung Agne 0700
Söndag Blidösund 1600, Storskär 1600 (från Gräddö - Stämmarsund, Kohlsvik, Almvik, Glyxnäs)
             Kung Agne 1615

Blidösund har nu slutat gå till Söderöra. Norrsund är slutbrygga resten av seglationen.

Vädret:
Växlande molnighet, någon regnskur, kanske lite svalare

Dagens händelser:

De här bultarna känner självfallet de flesta till. Detta år 1954 var det här något som var nytt och modernt men som med tiden blev mycket använda, så även i dag.


Spårvägen skall köpa nya bussar och siktar in sig på en modell som är lite mindre än "Metropol". Kan det vara "Capitol" som var på gång. Intressant är också att man satsar på enmansbetjäning i lågtrafik men i övrigt konduktör. Donkeyman minns mycket väl de konduktörsbetjänade Capitoler som gick i innerstaden i hans ungdom.


Donkeyman skrev redan i går att sista dagen för S:t Eriksmässan skulle dra mycket folk, men hela 80.000 besökare var tungt. Men som han skrev för ett par veckor sedan så besökte han mässan vart i år i sällskap med fadern. Vilket mängder med andra också gjorde. Kan undras vad som skedde med denna stora begivenhet. Varför försvann den.


Detta år var Västertorp färdigt. Donkeyman har tidigare skrivit om detta. Här hade man byggt ett centrum med butiker, biograf, bibliotek och så denna samlingslokal. Allt i närheten av spårvagnshållplatsen. Hur ser det ut där i dag. Finns något av det kvar - kan undras.


Unga "ligister" har försökt sabotera treans spårvagn och kunde mycket väl ha orsakat en urspårning. Men lyckligtvis blev de omedelbart omhändertagna av de uppretade passagerarna.


Det visar sig att de tre Stockholmslagen fortfarande toppar fotbollsallsvenskan. Det går sämre för Göteborgslagen som ligger i bottenskiktet.


Det gäller att välja rätt skjortor om man vill undvika att de krymper och passformen försvinner. Det självklara valet tycks vara "Sanfor".


Inga kommentarer: