Avg Sthlm kl 13,10. Ank S-öra kl 19,50
Gångtid 6 tim 40 m. Rundgång 15 m.
Gjort diverse små reparationsarbeten.
Kommentar:
Ännu en resa som tar lång tid. Troligen helt fullt med gods. Donkeyman minns detta från sina år på W-bolaget på 60- 70-talen. Men den här trenden består ju än i dag. Slutet av maj och början av juni har de största godsmängderna.
Vädret:
Mulet och regn, sent på dagen uppklarnande. Oförändrad temperatur
Dagens händelser:
Kungen fortsätter sin Eriksgata i södra Sverige. Nu är han i Blekinge. Stora folkmassor hälsar Kungen på alla platser. Bilden kommer från Kristianopel.
- Det är stort bråk i den Franska Nationalförsamlingen sedan flera dagar tillbaka. Regeringen försvarar sitt hanterande av krisen i Indokina medan oppositionens mest talangfulla talare är i farten dag efter dag och kritiserar regeringen. Oppositionen vill göra slut på hela Genevekonferensen och därmed skapa en regeringskris. Motiveringen är att om inte regeringen är mer fast i Indokina kommer motståndsrörelsen i hela Franska Nordafrika att bli stärkt.
- I Stockholms hamn ligger ett 50-tal fartyg och väntar på att bli lossade. Det saknas just nu 300 hamnarbetare. Några fruktbåtar måste lossas på Torsdag eller Fredag för att inte lasterna skall bli förringade. Man söker extra hamnarbetare genom radion.
Brattsystemet gällde fortfarande. Det är ju beslutat att det skall avskaffas men ännu är det ett år kvar till det sker. Alltså kan serveringspersonalen straffas för att ha skänkt mer än de "två vita och en brun" som var kvoten på krogen. När kvoten var slut måste gästerna byta krog för att kunna börja på en ny serveringskvot. Förusatt att de beställde in mat förståss.
När Kungen är på besök måste man givetvis annonsera för sina produkter. Detta var inte den enda stora annonsen för fabriken i Svängsta denna dag.
OM Donkeyman hade varit si så där 50 år äldre skulle han ha kunnat söka det här jobbet. Det är ju något som har hållit honom med ölpengar de senaste 30 åren men då i andra rederier. Broströms gick ju ur tiden för ganska många år sedan.
Här har vi reklam för ännu ett företag från Svängsta. Som också passar på att göra reklam i samband med Kungabesöket. Men som sagt - det finns flera, till exempel de som tillverkar fiskeredskap men också till exempel taxametrar för droskbilar.
Den här linjen har ingått i Waxholmsbolaget sedan 60-talet men detta år 1954 var det Trafik AB Stockholm - Nynäs som drev den. Detta bolag hade också ett stort nät av busslinjer på hela Södertörn och ingick i Nynäsbanans koncern.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar