måndag 24 juni 2019

Måndagen den 21 Juni

Dagbok: 
Kolat 100 hl. Lagat en durk i försalongen. Smort ventilatorerna på taket. Tappat olja. Tillverkat och satt upp en skyddsplåt över batterimotståndet.

Kommentar:
Donkeyman börjar med försalongsdurkarna. På den tiden var det en radda med öppningsbara luckor centralt igenom hela försalongen. Det var en sorts kylskåp. Mellan durken och skrovet kylde sjövattnet ned utrymmet och där var det särdeles lämpligt att placera pilsnerbackar. Så de luckorna öppnades och stängdes hela tiden i takt med att "farbröderna" förtärde sina pilsner. Med påföljd att de behövde lite översyn för att inte gå i upplösning. Donkeyman har också skruvat på de här luckorna.

På  taket av fartyget finns än i dag ett antal ventilatorer. De är i huvudsak av tre olika typer. Några är av typen "ejektorer". Detta betyder att fartvinden leds genom ett trattformat munstycke som skapar ett undertryck i själva ventilationstrumman. Det vill säga att luften "sugs" ut ur det utrymme som skall ventileras.  I Donkeymans barndom på Söder satt det mängder med liknande ventilatorer på taken till alla äldre hus.

Så har man sådana som fungerar som en enkel fläkt. De roterar genom att vinden driver ett turbinliknande skovelhjul som utgör den övre delen av ventilatorn. Den nedre delen som ju roterar tack vare denna "turbin" är utformad som en fläkt. Beroende på konstruktionen suger den ut luft eller blåser in den. Dessa måste smörjas med jämna mellanrum. Nu när det blivit varma dagar gäller det att de här prylarna fungerar.

Slutligen har vi kvar de två stora ventilatorer som ger luft ned till panndurken och förbränningen i ångpannan. Dessa kan "trimmas" genom långa stänger nerifrån panndurken. Detta betyder att man kan vrida ventilatorerna så att de på bästa sätt "fångar upp" vinden och leder ned den på durken. Detta är också en mekanism som måste smörjas upp med jämna mellanrum.

Batterimotståndet slutligen var den motståndskasse som man styrde laddningen manuellt med. Jag har redan beskrivit den här konstruktionen. Nu har alltså Mäster irriterat sig över att motståndet står helt öppet och oskyddat så han har tillverkat en skyddsplåt. När vi rev bort batterikassarna på akterdäck demonterade vi också laddningsutrustningen i maskinrummet. Och denna skyddsplåt gick samma väg.

Vädret:
Varmt och torrt. Någon åskskur. Kanske lite svalare efteråt.

Dagens händelser:
- Fotbolls-VM fortsätter. Nu är gruppspelet slut och Brasilien, Jugoslavien, Ungern, Uruguay, Österrike och England är klara för kvartsfinaler. Det blir omspel Tyskland- Turkiet och Schweiz- Italien. På den tiden avgjordes inte gruppspel genom målskillnad, vid lika poäng blev det omspel.

- En Svensk 24-årig man jagade över 20 mao-mao män på flykten från faderns kaffeplantage i Kenya. Dessutom klarade han att arrestera 3 stycken som kunde överlämnas till de Brittiska myndigheterna. Fadern har drivit plantagen i många år men sonen kom ned förra året efter att ha lämnat sin tjänst som dykare i Marinen. Det är 5 mil till närmaste granne men även fadern lyckades jaga ett liknande antal mao-mao på flykt för några månader sedan.

- I Guatamala framhåller president Guzman att armén är lojal mot regeringen. Men journalister på plats är inte helt övertygade. Nu står striderna om hamnstaden Puerto Barrios skall falla eller ej. Säkerhetsrådet hos FN har behandlat saken på ett skyndsamt inkallat sammanträde men olika resolutioner har blockerats av veto. Till slut enade sig rådet om en resolution som säger att inga andra nationer skall ingripa med trupper. Sovjetunionen beskyller USA för att ligga bakom invasionen.

Det tycks gå hårt för sig ombord i fartyg uppe i Sundsvall. Här har tydligen maskinchefen "törnat" som man säger till sjöss.



Varför inte köpa en flaska god konjak och njuta.


Duger inte Courvoisier så kan man hellre ta en Hennessy


Goda råd till en ung man. Onödigt med rakborste och raktvål


Gå på teater. Det visas goda ting. Kar de Mumma revyn. Eller Söderkåkar med Julia Caesar. Eller något annat.



Inga kommentarer: