Avg. S-öra kl 6,15. Ank Sthlm kl 11,15
Gångtid 5 tim. Rundgång 15 m.
Vaskat i maskinrummet. Lagat en ångventil. Gjort i ordning och skiftat filter i hotwell.
Kommentar:
Hotwell eller som vi ofta säger i Sverige - kaskadtank kräver en kommentar. Den installerades när man bytte till ytkondensor efter haveriet hösten 1949. Med ytkondensor cirkulerar pannvattnet i systemet och ger stora fördelar i driften. Men man får också behov av att skilja ut cylinderoljan. I ångmaskiner använder man en cylinderolja som inte blandar sig med ånga eller vatten. Den skall finfördelas när den tillförs cylindern och fastna på cylinderväggar och kolvringar samt smörja dessa. Men den skall också kunna skiljas ut från matarvattnet så att den inte följer med tillbaka in i ångpannan. Detta sker i hotwell.
Denna är konstruerad så att den innehåller flera fack som det kondenserade vattnet strömmar igenom. I de facken har man filter som tar upp den cylinderolja som följer med från huvudmaskin. I gamla tider använde man träull men den mättades snabbt med olja så det blev täta filterbyten. Med tiden övergick man till cocosfiber. Men fibern levererades i stora plattor som var hoptryckta och torkade. Då måste man först riva loss bitar av fibern från plattan, så måste man riva upp allt i fibrer och dränka dessa i ett stort kärl med vatten (=gammalt oljefat). Då svällde fibern och kunde sedan göra nytta som filter. Den fick ligga i vatten över natten och var klar för bruk nästa dag. Eftersom cocos har stor förmåga att absorbera olja och föroreningar är den duglig till filter och behöver inte bytas så ofta som träullen.
Nu har alltså Mäster observerat att filtret börjar bli mättat med olja så han har preparerat en sats med nytt filter och bytt. Om han kör på träull är det "bara" att hiva upp den gamla sörjan och lägga i ny. Men om han kör på cocos måste den förberedas genom rivning och blötläggning. Oavsett vilket så är det ett "slabbigt" jobb som resulterar i en hög med oljedränkt filter. Donkeyman kan sedan göra en kvalificerad gissning och det är att man bytte filter på eftermiddagen när man kommit till Stockholm. Så åkte hela "sk***n" in i fyren på torsdagens utresa till Söderöra.
Vädret:
Mulnande på eftermiddagen, Uppehåll, Något varmare
Dagens händelser:
- En utredning har kommit fram till att gränsen vid 0,8 promille för rattonykterhet inte behöver ändras. Man har inte funnit något som talar för att riskerna för olyckor ökar under det tröskelvärdet.
- Det är stora trafikproblem på förbindelsen Folkungagatan- Danviksbro- Värmdövägen. Dagligen är det stora köer och trafikpropp. Mätningar visar att kön aldrig är under 15 kilometer lång utanför Danviksbro i rusningstid. Normal körtid Skurubron- Danviksbro under 5 tim var dag är 1 timme. Nu skall man vidta åtgärder för att förbättra situationen. Ett program där bland annat Skurubron skall göras bredare har föreslagits. En annan åtgärd är att ändra körvägen för spårvagn 9 så att den inte går ned till Danvikstull utan i stället svänger upp Erstagatan till Sofia. Spårvagnen anses vara ett betydande trafikhinder.
- "Ängeln från Dien Bien Phu", dvs Genevieve de Galard ankom i går Paris och mottog enorma hyllningar. En stor folkmassa hade mött upp. Nu går hon på 30 dagars permission innan hon åter går i tjänst i flygvapnets sjukvård.
Måste bara lägga in detta ode till konservburken
För filatelisterna - en specialstämpel från den första direkta flygturen Stockholm- Chicago med Pan American
Även år 1954 var nog de här villorna bortom de ekonomiska möjligheterna hos folk flest. Men man kan ju undra vad de skulle kosta i dag
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar