Avg S-öra kl 6,15. Ank Sthlm kl 11,00
Gångtid 5 tim 15 m. Rundgång 15 m.
Packat om matarboxen. Div putsning och rengöring.
Kommentar:
Inturen på Onsdag går 2 timmar snabbare än utturen på Tisdagen.
När Mäster skriver att han har packat matarboxen menar han antagligen packboxen till matarpumpens plunge. Om packboxen läcker så skvätter det vatten ut i maskinrummet. Dessutom minskar pumpens effektivitet. Man kan justera en packbox genom att dra den men det finns en gräns när man inte längre kan dra boxen hårdare och hårdare. Då riskerar man att det går varmt i stället. Eller så bottnar glanden så att det inte finns mer att dra - packningarna är redan helt ihoptryckta.
Matarpumpen är ju en pump som hänger på huvudmaskin. Detta är en särdeles enkel automatik, ju fortare maskin går - desto fortare går matarpumpen och desto mer matarvatten pumpas in i pannan. Självfallet behövs det mer matarvatten ju mer ånga man behöver.
Vädret:
Fortsatt mulet, något regn, oförändrad temperatur.
Dagens händelser:
- Den nya bron över Lule älv mellan Luleå samhälle och Bergnäset är nästan klar för invigning.
- Det råder debatt i Stockholms Stadsfullmäktige huruvida den nya förorten nedanför Hässelby Gård vid Mälarens strand skall heta Maltesholm eller Hässelby Strand. Spårvägen förordar Maltesholm medan Spångarådet (gamla Spånga kommuns samarbetsråd) förordar Maltesholm. Beslut kommer i nästa sammanträde.
- Efter 7 veckors debatt avslutar Genevekonferensen behandlingen av Koreafrågan. Någon som helst enighet har inte uppnåtts. Konferensen fortsätter förhandlingarna om Indokina men man är inte närmare enighet i den frågan heller.
- Droskägarna har stort Skandinaviskt möte. Man är mycket oroade av den ökade privatbilismen som leder till minskande kundunderlag.
- Den nya Liljeholmsbron invigdes i går. Ungefär 1000 personer provgick bron i samband med invigningen. Den har kostat staden över 13 millioner kronor. Men är i högsta grad nödvändig, det passerar 38.000 fordon var dag plus 7.000 cyklister. Den första bron över till Liljeholmen var en flottbro som byggdes år 1668. År 1890 ersattes den med en större flottbro men redan 1915 tvingade spårvägstrafiken till Liljeholmen och Tellusborg fram en provisorisk träbro. Den nya farleden genom Hammarby sluss och Danvikskanalen gjorde att den första halvan av nuvarande bro invigdes 1928.
Barnens ö har tagit emot de första 500 barnen denna sommar. Det är den 43:e säsongen för denna sommarkoloni. Två stycken Waxholmsbåtar fraktade ut barnen.
AGA III (som sedan blev Sagan) gick i linjetrafik morgon och kväll mellan AGA-fabriken och Slussen med arbetare men var på dagar och kvällar flitigt använd till uthyrningar. Här fraktade man medlemmar i turistföreningen ut till konferens på Lidingö. Donkeyman jobbade ombord på den båten 1964 och lite grand 1965. Samt en del gästspel när den chartrades av W-bolaget runt 1970.
När Donkeyman började på Blidösund år 1971 hade denna Skeppshandel sin livsmedelsavdelning på Skeppsbron. Vi gick ofta dit och köpte varor till lunch och middag under rustningsperioderna när det inte var kosthåll ombord.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar