måndag 3 juni 2019

Måndagen den 31 Maj

Dagbok:
Vaskat i maskinrummet. Satt in nya utblåsningskranar på cirkulationspumpen. Kolat 60 hl. Smort hylsan.

Gångtid under månaden  56 tim 00 m
Rundgång                         3 tim 15 m
                                       ___________
                                         59 tim 15 m

Kol
Förbrukat före säsongens början         100 hl
Inköpt under april/maj 39700 kg          545 hl
I förråd vid månadens slut                    150 hl
Förbrukat under månaden                    295 hl
Förbrukning per tim                                 5 hl

Maskinolja
Förbrukat befintligt lager

Cylinderolja
I förråd vid månadens början                 12 kg
Inköpt under månaden                              0 kg
I förråd vid månadens slut                        9,5 kg
Förbrukning under månaden                    2,5 kg
Förbrukning per tim                                0,04 kg

Kommentar:
Här har Mäster gjort ett sammandrag för månaden. Man kan konstatera att han har haft samma kolförbrukning som Donkeyman räknade med under sina år med linjetrafik. Det vill säga 5 hl i timmen. Men detta är en månad med mycket stillaliggande och få gångtimmar vilket inte ger en helt rättvisande statistik. Det går åt en hel del kol för att hålla tryck under stillaliggande. Under Juni blir det mer körning så vi får se vad det blir för förbrukningar under den månaden. Dessutom sparar man bränsle genom att inte köra värmeledning på nätterna.

(Dess värre har inte Donkeyman kommit på hur man lägger upp en snygg tabell i Blogspot och har inte heller någon 12-årig datanörd i huset).

Vädret:
Delvis molnigt, enstaka åskskurar, lite kyligare

Dagens händelser:
- Leif Viking har kommit tillbaka till Bromma efter sin tur och returresa till Tokyo. Man har nu genomfört historiens första reguljära passagerartur över Nordpolen. Man avgick från Tokyo vid 2000 lokal tid på Fredagen och ankom Bromma kl 2021 på Söndagkvällen. Mellanlandningar genomfördes vid Adock på Aleuterna, Cold Bay också på Aleuterna, Anchorage, Big Delta och slutligen Fairbanks i Alaska. Därifrån gick man till Bromma på 14 tim och 27 min. Gynnsamt väder och vind gjorde att man kunde slopa den planerade mellanlandningen i Bodø.

Besättningen bestod av 14 personer varav 3 piloter. Dessa var Michael Aschim, Norge, Aage Hedell-Hansen, Danmark samt Göran Lind Sverige. Som en kuriositet kan nämnas att kapten Hedell-Hansen uppträdde som "King North Pole" när passagerarna serverades en utsökt Nordpolsmiddag med bland annat kalkon och färska jordgubbar.

- Allsvenskan i Fotboll avslutades på Söndagen. GAIS blev Svenska Mästare medan Sandvikens IF, Jönköping och Elfsborg flyttades ned till div II. Det är fortfarande en omgång kvar i div II men det är redan klart att Halmstad flyttas upp från div II Götaland, i Svealand står det mellan Hammarby och Örebro och i Norrland strider Sandvikens AIK och Ljusne om segern.

En kuriositet för dagens läsare är att Lycksele var med och slogs om slutstriden fram till hit men förlorade mot SAIK och därmed kan de inte vinna. Men det hade inte betydit något som helst för Lycksele. De hade inte godkänts för Allsvenskt spel. Detta därför att lag så långt upp i Norrland inte fick spela i högsta serien beroende på de långa resorna. Dessutom hade Lycksele bara en sandplan. De så kallade "Norrlandsfönstret" öppnades inte förrän på 60-talet.




Det säger sig självt att den som hade investerat i något så dyrt som en bil skötte denna så bra som möjligt. Bland annat borde man använda ESSO oljor.





Sedan måste jag visa en annons som även dagens ångmaskinister känner sig hemma med. Än i dag levererar Klinger de bästa och mest kända armaturerna till ånganlägningar. Och vem har inte haft med "Klingerglas" att göra (vattenståndsglas). Sådana sitter än i dag i våra ångbåtar.



Inga kommentarer: