Avg S-öra kl 6,15. Ank Sthlm kl 11,20
Gångtid 5 tim. Rundgång 15 m.
Smort hylsan. Vaskat i maskinrummet.
Kommentar:
Med jämna mellanrum kommer noteringen att Mäster har "smort hylsan". Blidösunds propellerhylsa består av två vanliga glidlager som propellaraxeln vilar i. Så finns två tätningsboxar som hindrar olja att läcka ut i sjön alternativt in i fartyget. Samtidigt som man hindrar vatten från att tränga in i hylsan och i värsta fall in i fartyget. Den yttre boxen är en så kallad "Cederwallsbox" vilken i princip består av ett glidlager fäst runt hylsröret och ett fäst i propellern och så är dessa fjäderbelastade så ytorna glider mot varandra och skapar en tätning. Den inre boxen är en vanlig packbox som packas med en platting av talgad hampa och som måste justeras med jämna mellanrum.
Hylsan smörjs med så kallad "compounderande olja". Samma oljetyp som används som maskinolja i huvudmaskin. Denna olja har den egenskapen att den tål att blandas med vatten och ändå bibehålla sina smörjande egenskaper. Oljan bildar då en vit emulsion som fortfarande smörjer.
En propellerhylsa har i moderna tider kontinuerlig smörjning genom att det sitter en tank en bit ovanför vattenlinjen. Därigenom blir det ett konstant övertryck som håller hylsan fylld med olja. Så länge allt är i gott skick behöver man bara då och då kolla att nivån i tanken håller sig konstant. Men i äldre tider satt det en pump nere på hylsan som man använde till att med jämna mellanrum trycka in lite olja. Det systemet hade Blidösund ända in på 1980-talet. Och har än i dag om man inte byggt om på senare år.
Så länge Donkeyman var i Blidösund var propellerhylsan ett stadigt sorgebarn. Den var tät första veckorna efter varvsbesök men började snart läcka igen. Trots diverse överhalningar på Finnboda. Men ekonomin tillät aldrig någon rejäl överhalning. Dessutom var Donkeyman på den tiden ung och oerfaren. Sedan dess har han "botat" många problematiska hylsor både med Cederwallare och andra tätningssystem. Numera vet han också hur han skulle ha löst problemet den gången för 40 år sedan.
Vädret:
Blåsigt, uppehåll, mot kvällen mulnande och regn. Varmare
Dagens händelser:
I Kenya sprider sig Mau-mau upproret. Trots att 5000 mau-mau terrorister har dödats sedan upproret började ansluter sig ett ökande antal till rörelsen. I Kenya finns många Svenska, Danska och Norska farmare. Oron sprider sig hos dessa. Man tror sig kunna lita på tjänstefolket men kan aldrig vara säkra.
Karlskrona Hattfabrik var en av de ledande på den tiden
Donkeyman minns mycket väl Sankt Eriks Pilsner. Ett av de många lokala pilsnermärken som försvann när Ölmarknaden centraliserades till att stort sett bestå av Pripps och Spendrup. Men den trenden vände igen och nu finns mängder med lokala bryggerier. Bland annat ett återuppståndet Sankt Eriks Öl.
Det är lediga jobb i spårvägen. En fast anställ konduktör tjänade enligt annonsen 770.- i månaden
Blidösund var ju helt och hållet inriktad på det man kan kalla "nyttotrafik" men det fanns ju även annan ångbåtstrafik. Mariefred hade väl ännu år 1954 en hel del så kallat "nyttoresande" men merparten var antagligen utflyktstrafik redan då.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar